Sommerens Sølvmikker til Hafslund Strøm og McDonald’s
Best på radioreklame i sommersolen: Atyp og Hafslund Strøm sto bak vinnerkampanjen i Sølvmikken for juni, mens det var NORD DDB og McDonald’s som gikk til topps i juli.
Sommeren er på hell, Sølvmikken-juryen er tilbake på jobb og den første oppgaven etter ferien var å stemme fram de beste radiokampanjene i juni og juli. I juni var det en kampanje fra Hafslund Strøm basert på en indre monolog (strøm of consciousness?) som ble vinneren. Vi lar juryen tegne og forklare ytterligere i sin begrunnelse: «Strøm er kjedelig, det er vi enig i, men disse spottene for Hafslund er skikkelig morsomme! Godt skrevet og godt spilt ut, og juryen setter pris på de fine observasjonene av det indre liv. Gratulerer så mye med førsteplassen i juni!»
Det er Sigurd Solberg og Kristoffer Reppen som er kreativt team i Atyp på vinnerjobben. De synes det er stas å vinne Sølvmikken for juni, ikke minst fordi de også gikk til topps i mai (for Discovery).
– Dette var jo kjempehyggelige nyheter! Selv om vi ikke pleier å tenke på strøm siden vi selvfølgelig er fornøyde strømkunder, så må vi jo tenke litt på det akkurat nå. Og da tenker vi også på de blide og positive folka hos Hafslund Strøm som virkelig fortjener denne sølvmikken. Veldig gøy!
Produksjonsselskapet på kampanjen er Både Og Radiobyrå. Hør spottene under.
«Bryllup»
«Tollen»
Helt gresk
Andreplassen i juni ble vunnet av Anti med en kampanje for TV 2 Play, som består av fire svært utradisjonelle fotballspotter som har til felles at de nærmest er umulige å forstå noe av.
Juryens begrunnelse: «Dette skjønte vi ingenting av, og det likte vi veldig godt! Her er det mye som skjer, og det bare fortsetter helt ut gjennom avleveringen, noe som gjør det til et litt annerledes og deilig avbrekk i reklamepausen. Og, vi må nesten få legge til: fotballspotter uten brøling er ganske befriende. Gratulerer med andreplassen.»
Kreativt team på jobben er Christian Hygen og Per Erik Jarl, mens Sagveien Resort har produsert. Hør spottene under.
«Jyr Fyds Redy»
«Ökokyklingfileijt»
«Piaf»
«Gorba Show»
Kort og godt
TRY tok tredjeplassen i juni med en tisekunders enkeltspott for nytelse.no. Juryens begrunnelse: «Kort kan også være godt! Fin og enkel spot fra nytelse.no som går rett til poenget. Vi følger eksempelet og gratulerer med tredjeplassen i juni.»
Kreativt team er Mads Krogh og Sebastian Rasch, mens Sagveien Resort har produsert. Hør spotten under:
«Raskeste vei til orgasme»
Juli: Sølvmikk i lomma
I juli ble det nok en pris som resultat av samarbeidet mellom NORD DDB og oppdragsgiveren McDonald’s. Denne kampanjen handlet om å få kundene til å bestille mat med McDonald’s-appen og hente bestillingen i Drive Thru. Juryen forklarer videre: «Denne månedens førsteplass går til McDonalds! Du vet, den hamburgerkjeden du bruker til å spille Wordfeud og facetimer besteforeldre med. Man har kanskje hørt at man kan putte diverse merkevarer i lomma før, men det er helt greit når man får høre det på denne morsomme og smått absurde måten, som også gjør det (veldig) tydelig at du kan bestille mat på mobilen.»
Kreativt team på jobben er Thomas Eltvik og Torstein Skogedal, som har følgende kommentar til 1. plassen:
– Det var veldig hyggelige nyheter som tikka inn på mailen på McDonald’s-en. Og så vil vi gjerne skryte av Sagveien som gjorde en kjempejobb, og av McDonald’s som alltid sikter høyt når de gir oss briefer.
Produksjonsselskapet er Sagveien Resort. Hør spottene her:
«Bzzz»
«Knust skjerm»
«Låne lader»
«Sjekke været»
Brunsnegler og meta
Etter å ha vunnet førsteplassen i juni er ikke Atyp og teamet Solberg / Reppen snauere enn at de går hen og vinner 2. plassen for juli, denne gangen med en kampanje på vegne av Storytel.
Juryens begrunnelse: «Her blir vi dratt inn i et univers vi heldigvis ikke blir dratt ut av. Deilig at det ikke er en hale som forklarer oss hva vi akkurat hørte. Det er som å høre på lydboka om Storytel i forskjellige sjangre og det er fint, det. Det stilles spørsmål om akkurat det er en bok man har lyst til å høre på, men det funker allikevel. Brunsnegler og meta. Greit for oss!»
Det er Både Og Radiobyrå som har gjort produksjonen. Hør kampanjen her:
«Hengekøye»
«Hagearbeid»
«Rolige barn»
«Bilturen»
NM i venting
Tante Randis kampanje for Lendo består av én lang og tre kortere spotter, der særlig den lange falt i smak hos juryen, som ga den bronseplassen for juli: «Vi valgte å juryere én [«Ventemusikk»] av flere innsendte spotter, rett og slett fordi den var så god, satt opp mot resten. Den lander fint i konseptet og selv om ord som «fiffig», «kul» og «fin» dukket opp under juryering var alle enige om at vi følte på den ubehagelige stemningen under den akkurat lange nok og irriterende nok ventetiden som forsterket budskapet.»
Kreativt team på jobben er Zakarias Nadir og Glenn Haugen, mens produksjonselskapet er Den Røde Gorilla. Hør spottene her:
«Ventemusikk»
«Snobb»
«Nei»
«30.000 andre»
Om Sølvmikken
Sølvmikken premierer den beste radioreklamen, og er en utmerkelse som deles ut av P4, Bauer Media og Kreativt Forum hver måned. Du finner alle Sølvmikken-vinnerne på gullmikken.no.