Sommerro valgte Bielke&Yang

Hotell, boliger, kulturscene, flere restauranter og barer, samt Oslos første takterrasse med svømmebasseng. Når Sommerro-prosjektet åpner på Solli Plass i Oslo i 2021 er det den største hotellsatsningen av denne typen i Norge noensinne.

92645 24979 original
Film: Chris Aadland
92647 f63d7 original
92648 e6b7e original
92649 7b16d original
92650 b8537 original
92651 c8b2d original
92652 f723b original
92653 94582 original

I knallhard konkurranse med både internasjonale og nasjonale byråer, var det det Oslo- baserte byrået Bielke&Yang som gikk seirende ut og fikk oppdraget med å skape identitetsystem og nettside for prosjektet.

Og det var det flere gode grunner til skal vi tro merkevaredirektør Siri Løining i Sommerro Utvikling.

– For det første er Bielke&Yang meget gode på visuelle identiteter både for web og print. I størrelse er de et lite byrå, hvor eierne selv er aktive og tett på kunden. Ikke bare eier de, men er selv designere. Det gjør at de knytter seg til merkevaren som skal skapes fra start til slutt, forteller Løining.

Bak fra venstre: Per Øyvind Bang (Maskinen), Jarle Moen (Sommerro), Evan McGuinness (B&Y), Christian Bielke (B&Y), Siri Løining (Sommerro) og Martin Yang (B&Y).

Størrelsen tiltalte

– Hos Bielke &Yang, som består kun av syv personer, blir vi kjent med alle og det blir lettere å vite hva man skal forholde seg til, basert på tidligere referanser og arbeidsmodell. Dette tiltaler meg stort når en så unik merkevare som Sommerro skal skapes. Vi skal ikke bare bygge nok et hotell i Oslo, men tre inn i et eksisterende nabolag og være det nye samfunnshuset til Frogner fra dag én. Vi ønsker å innlemme nabolaget i prosessen, og både Martin Yang og Christian Bielke er Oslogutter med et bredt nettverk som kjenner godt Oslo og området vi skal bli en del av, fortsetter Løining.

Men en enkel prosess var det ikke.

– Det var en omfattende prosess hvor jeg har hentet inn forslag fra både internasjonale og nasjonale byråer, og funnet noen av de beste små og mellomstore byråene i landet, som konkurrerte om oppgaven. Flere utmerket seg, men vinneren ble Bielke&Yang. I samarbeid med byrået har vi nå startet arbeidet med å bygget brandet Sommerro, og jeg gleder meg til vi skal presentere de første skissene, basert på en innholdsrik og levende historie som Oslo Lysverker bringer med seg, sier Løining.

Åpent for alle

Sommerro skal være et nabolaghotell; like mye for lokale Osloboere, som tilreisende som overnatter på hotellet. Vestkantbadet skal bevares, restaureres og fremdeles være åpent for alle, det samme er spisestedene, barene og klubbscenen.

Bygningen er fra 1931 og er de gamle lokalene til Oslo Lysverker. Store deler av art deco-interiøret er fremdeles intakt fra denne perioden, og er i dag nok mest kjent for Vestkantbadet med de vel bevarte utsmykningene til billedhugger Asbjørg Borgfelt og maleren Per Krogh.

Høye ambisjoner

Prosjektgruppen har høye ambisjoner, og målet er å bevare mest mulig av det som har kulturhistorisk verdi, og fremheve de unike detaljene i bygget i den nye arkitektur-, interiør- og visuelle designen. De samarbeider også tett med Byantikvaren.

GrecoDeco skal designe interiøret, i tett samarbeid med LPO Arkitekter. De ønsker å spre norsk design til et internasjonalt publikum, og har gjort omfattende research i norsk design og arkitektur fra mellomkrigstiden, og derfra pekt ut fire hovedinspirasjonskilder: Interiør og utsmykking fra Oslo Rådhus, mønster og farger fra kunstneren og designeren Gerhard Munthe, skandinavisk art deco og europeisk funksjonalisme.

– En drøm som går i oppfyllelse

Bielke&Yang skal utvikle identitetssystem, skiltsystemer og nettsider, i samarbeid med Maskinen, som er partner på strategi og kommunikasjon.

— Jeg tror alle designere går med en drøm om å få jobbe med et hotell en gang i sin karriere. Når vi i tillegg får muligheten til å være med på å skreddersy en opplevelse på et så ambisiøst og unikt prosjekt som Sommerro, må vi nesten klype oss litt i armen. Sommerro kommer til å forandre Oslo, og at vi har blitt plukket ut til å være med på det, med et så kompetent team, er en drøm som går i oppfyllelse, sier Christian Bielke.

Foto i saken: Chris Aadland, Robert di Trani og Finn Ståle Felberg

Film: Chris Aadland


Annonse: