Sommerstengt med Herman Mueller Stormyr

Vi bruker sommeren til å høre med fagfolk fra alle sider av bordet om hva som gir dem vann på den kreative mølla.

90084 1aae3 original
På Korsika: Herman Mueller Stormyr, byråleder i We Are Live.
  • Navn: Herman Mueller Stormyr
  • Stilling: Byråleder i We Are Live

Heisann Herman! Hva legger du i kreativitet?

– Kreativitet for meg er en ny tanke rundt et uttrykk eller en problemstilling, nytenkning rett og slett. I vår bransje, spesielt i dag, er kreativitet et av de viktigste virkemidlene.

Kan du huske en gang kreativitet har reddet dagen?

– Som byråleder av et kreativt byrå redder kreativitet dagen hver gang den gode ideen dukker opp. Men for å ikke være så kjedelig; I fjor gjennomførte vi en jobb for Diplom-Is og merkevaren Wanted, kampanjen het «Kuppet» og spilte på at nyhetene fra Wanted ble ranet fra Diplom-Is sitt lager. Målgruppen kunne følge jakten på iskremen på Facebook og Snapchat. Når vi etter tre uker avsluttet kampanjen og målte en reklameoppmerksomhet i målgruppen på 87 prosent, ble dagen reddet. Dette var tross alt et lite steg utfra komfortsonen for Diplom-Is.

Hvilken rolle spiller kreativitet i jobben din?

– Det spiller en essensiell rolle. Når det gjelder kunder og de problemene vi løser er de ofte tuftet på kreativitet, både i strategiprosessen og under ideutviklingen. Jeg opplever at kunder kommer til We Are Live nettopp fordi vi tenker annerledes rundt kreativitet, ofte i form av kreative kanalkombinasjoner og en ambisjon om å finne de sanne historiene mellom merkevarer og mennesker.

– Men for meg, i min rolle er kreativitet mest representert gjennom å tenke kreativt rundt forretingsutfordringene kundene våre har, ikke konkret på hvordan det skal kommuniseres. Jeg tror det å jobbe kreativt med innovasjoner som forenkler og tilgjengeliggjør varer og tjenester er vel så viktig. Et eksempel på dette var da daglig leder (som også er rådgiver) kom med en idé på vegne av en kunde om å tilby ni bildelingsplasser istedenfor å bygge 30 parkeringsplasser i forbindelse med et eiendomsprosjekt på Vestlandet, det er også kreativitet og veldig lønnsomt for både kunden og planeten.

Hvor kreativ blir sommerferien?

– We Are Live har en del kampanjer som går gjennom sommerferien, så disse håper jeg at skaper bra med oppmerksomhet gjennom gode kreative løsninger. Min sommerferiedestinasjon er gitt hvert år og ikke veldig kreativ. Svigerfar bor på nord-Korsika så her er vi noen uker hver sommer. Det går i bading og kortspill med lokal familie på kveldene. Det er langt til typiske barneaktiviteter så kreativiteten blir presset frem av barna som må aktiviseres, fange rumpetroll langs elva var dagens kreative innslag. Nå er det dags for stranden, god sommer!

Gi høstsemesteret et løft, Kreativt Forum arrangerer Creativity First 5. september, den viktigste fagdagen innen kreativ kommunikasjon.