Sommerstengt med Hilde Nyman

Vi snakker mye og varmt om hvor essensielt det er med kreativitet innen reklame og tilstøtende fagfelt. Men hva slags forhold har du til begrepet på et personlig plan? Vi bruker sommeren til å høre med fagfolk fra alle sider av bordet om hva som gir dem vann på den kreative mølla.

90031 46fb3 original
Journalist og partner i Kampanje, Hilde Nyman.

  • Navn: Hilde Nyman
  • Stilling: Journalist og partner i Kampanje

Heisann Hilde! Hva legger du i kreativitet?

– Som journalist som skriver om kreativt arbeid, er det lett å tenke gode ideer knyttet til markedsføring, reklame og PR. Den skikkelig kreative ideen som for eksempel Pols «Enter Sandbox», Trys «Taxi Stoltenberg», de befriende morsomme kreative ideene som britiske «Gorilla Drummer» fra Cadbury som jeg var med på å gi Epica D’Or for noen år siden eller GKs «Destinasjon Bestemor» er kreativitet som jeg kan like.

– På privaten kan kreativitet være når 12-åringen min klarer å komme opp med noen skikkelig gode og kreative argumenter for at akkurat denne torsdagskvelden fortjener vi kakao med skikkelig krem på toppen eller når jeg fornøyd kan konstatere at et kreativt interiørgrep gjør hverdagen lettere. Kort sagt – kreativitet er viktig i smått og stort!

Kan du huske en gang kreativitet har reddet dagen?

– Vanskelig spørsmål. Fra «gamle dager» (altså før 2014) kan jeg huske de nervepirrende dagene før vi landet forsidene av Kampanje magasin. Hvordan klarer vi å finne bilde/illustrasjon og tekst som funker og som formidler det vi vil si på en god måte. Man kan bli fastlåst heller enn å klare å tenke nytt og kreativt… Men den gangen AD Madeleine Karlstrøm klarte å komme opp med den geniale illustrasjonen til Kampanje-coveret med et eldre stock-photo i svart hvitt med litt farger på samt en ipad manipulert inn… Da var det lett å tenke «Yes! Der satt den!» og være særdeles fornøyd med kreativiteten.

Hvilken rolle spiller kreativitet i jobben din?

– Vel, som journalist er utfordringen å skrive om temaer på en god og spennende måte som gjør at leseren får lyst til å lese saken og fortsetter å lese til saken er ferdig. Da kan for eksempel kreativ bruk av bilder, titler og ingresser være første steg. Deretter å klare å være kreativ nok i teksten til å kanskje overraske eller ta grep som «fanger» leseren. Vanskelig balansegang – men likevel morsomt!

Hvor kreativ blir sommerferien?

– Ikke så veldig kreativ. To faste uker på Sørlandet er standard. Da er det båtliv, bading, flåttsjekk og kortspill hver dag. Kanskje forutsigbart, men ingen klager og det er gledelig gjensyn med sommervenner og familie. Det mest kreative er kanskje via ferrata-turen jeg planlegger med en venninne til Synshorn. Skrekkblandet fryd – dette har jeg ikke gjort før så det må vel kvalifisere til kreativt?

Gi høstsemesteret et løft, Kreativt Forum arrangerer Creativity First 5. september, den viktigste fagdagen innen kreativ kommunikasjon.