SOS Barnebyer vant desember-mikken

Sølvmikken, det månedlige norgesmesterskapet i radioreklame, ble i desember vunnet av Per Høj med en radiospott for SOS Barnebyer.

95696 cfca9 original
Daglig krysser flere tusen barn og voksne grensen til Colombia. Mange barn har mistet familien sin. Foto: SOS-barnebyer Colombia (CC)

Alvoret inntok radioreklamen i desember, slik det gjerne gjør når det nærmer seg jul og tankene går til de som ikke nødvendigvis har det så godt. Vinnerjobben i Sølvmikken for desember begynner som en beskrivelse av julefilmklassikeren «Home Alone». Men, som fortellerstemmer etter hvert understreker: livet er ikke som på film. For mange barn er en jul uten feiring med foreldre og familie en reell virkelighet.

– Det er ikke nødvendigvis bare moro å være Alene hjemme i jula, understreker juryen i sin kommentar.

– Månedens vinner tar en folkekjær filmklassiker og snur den på hodet. Grepet er originalt og spotten er svært velprodusert. En velskreven voice, og et godt musikkfaglig håndverk løfter dette til en fortjent førsteplass! God jul!

Hør «Hjemme alene» her.

1. plass: SOS Barnebyer
Byrå: Per Høj
Kreativt team: Aslak Aalberg, Mads Rønold, Øyvind Waage, Theis Roksvåg Pedersen og Christoffer Rontén
Prosjektleder: Nanna Skipper Grønli
Konsulent: Sverre Mittun
Produksjonsselskap: Verdens Sterkeste Mann
Kunde: SOS Barnebyer

– En stor historie fortelles i en enkel setning

Andreplassen i desember går til en reklamesnutt med beslektet tematikk fra organisasjonen BAR – Barn av rusmisbrukere, og handler om barn som mangler vokse å betro seg til i julen. På Barsnakk.no kan barn chatte med voksne, helt anonymt, noe spotten dramatiserer på enkelt vis.

Juryens begrunnelse: – I en måned der de gode sakene tar alle poengene stikker denne spotten fra Barn av rusmisbrukere seg positivt frem. En stor historie fortelles i en enkel setning. Det er vondt, og det er rørende. Som med tredjeplass-spotten for Unicef fremstår dessverre håndverket i andre del av spotten mer tilfeldig. Et mer gjennomtenkt musikkvalg, og en litt annen tone of voice, kunne løftet denne enda høyere.

Hør «Pinnekjøtt» her.

2. plass BAR - barn av rusmisbrukere
Byrå/produksjon Både Og Radiobyrå
Kreativt team: Eskil Paus, Hans Kristian Heide, Janne Regine Kunigunde Rugtvedt, Magnus Andersen og Ola-Per Ekblom
Konsulent: Ola-Per Ekblom
Prosjektleder: Elisabeth Andonov

Ingen blir mette av «likes»

Både Og står også bak tredjeplassen i desember, nå med en kampanje for Unicef-nettsiden Verdensgaver.no. Denne gangen understrekes det at sympati på sosiale medier i form av likes og hjerter, ikke lar seg oversette til flyktningers reelle behov for mat og klær.

Juryens kommentar: – Et aktuelt tema som traff flere av jurymedlemmene midt i hjerterota. Stor stopp-effekt trekkes frem av flere som den kanskje største styrken. Det påpekes av andre at man kanskje burde vurdert et mer originalt og passende grep i andre halvdel av spotten.

Hør spottene her: «Some» og «Intensjoner»

3. plass Unicef/Verdensgaver.no
Byrå: Både Og Radiobyrå
Kreativt team: Magnus Andersen og Øystein Johnsen
Konsulent: Ola-Per Ekblom
Prosjektleder: Elisabeth Andonov
Produksjonsselskap: Både Og Radiobyrå

Sølvmikken er en utmerkelse som deles ut av P4, Kreativt Forum og Bauer Media hver måned. Hør alle vinnerne samt tidligere vinnere på gullmikken.no.

Nå ligger de nye innsendelsesfristene for det nye året ute her.