Splitter Bleed i to

Et av landets mest anerkjente og premierte designbyråer deler seg, og blir til to uavhengige byråer. Vi er venner og vil fortsette å samarbeide på noen prosjekter, sier partnerne.

12965 805d1 original

Partner og seniordesigner Dag Solhaug i Bleed sier at partnerne var enige om å gjøre noe nytt med byrået, og da var det å dele seg det beste alternativet.

– Vi har jobbet frem dette byrået fra ingenting på åtte år, så det er naturlig at folk etter hvert har forskjellige ambisjoner. Vi har lenge huset alle disse under ett tak, men å lage datterselskaper og slikt er ikke for oss. Derfor fortsetter Kjetil og Kenneth med sine prosjekter i et nytt selskap, sier Solhaug.

Vil fortsette å utfordre

Sammen med styreleder, partner og seniordesigner Svein Haakon Lia og Dag Solhaug, fortsetter daglig leder Katrine Haug driften av Bleed AS.

– Vi må skuffe våre konkurrenter som tror at Bleed forsvinner. Bleed fortsetter som før med flesteparten av de ansatte. Forandringen gir oss mulighet til å fokusere ytterligere på de områdene Bleed har vært innovatør de siste åtte årene, avslutter Dag Solhaug.

Nytt byrå for Wold og Pedersen

Kreativ leder Kjetil Wold og daglig leder Kenneth Pedersen har startet et nytt, foreløpig navnløst, designbyrå med tre av sine kolleger fra Bleed.

– Noe av det som har gjort Bleed til en suksess både her hjemme og i utlandet er at vi har vært flinke til å prøve nye ting. Når vi nå følte et behov for å drive identitetsdesign og web på litt andre premisser føltes det urettferdig å tvinge det på de andre. Vårt fokus er fremdeles sterke konsepter for å styrke brands, sier Wold.

Det nye byrået med foreløpig fem ansatte har funnet lokaler i Oslo sentrum, og lanserer om kort tid sitt nye navn.

Venner og konkurrenter

– I noen tilfeller vil de to miljøene fortsette å samarbeide, men ellers vil vi selvfølgelig konkurrere. Vi er gode venner og unner hverandre suksess, men det er klart vi er konkurransemennesker. Dette kommer til å skjerpe alle sammen, og var kanskje det vi trengte for å utvikle oss videre. På en måte har resten av bransjen fått to ganger Bleed å bryne seg på, avslutter Svein Haakon Lia.