Stadig forbedring i reklamemarkedet

Reklameomsetningen via mediebyråene i Norge viser som forventet negative tall etter årets ti første måneder, sammenlignet med samme periode i fjor. Samtidig viser Mediebarometeret at vi tar skritt for skritt i riktig retning og tilbakegangen fra i fjor minskes.

Medieokt
Mediebarometeret fra Mediebyråforeningen for de ti første månedene i 2020 – sammenlignet med tilsvarende tall for 2019.
«– Selv om året under ett fremdeles er svært mye ned, ser vi en forsiktig fremgang.»
Daglig leder Merete Mandt Larsen i Mediebyråforeningen.

Daglig leder Merete Mandt Larsen i Mediebyråforeningen

Etter årets ti første måneder viste reklameomsetningen via mediebyråene en nedgang på 14,8 prosent. Per september var tallet minus 15,9 prosent.

– Selv om året under ett fremdeles er svært mye ned, ser vi en forsiktig fremgang. Når vi nå går inn i en julehandelsperiode, der folk generelt har god økonomi og stor vilje til å handle gaver, håper vi på en fortsatt positiv utvikling i mediemarkedet, sier Merete Mandt Larsen, daglig leder hos Mediebyråforeningen.

Svært krevende år for kino

Samtlige kanaler er akkumulert i minus også etter oktober måned, sammenlignet med tilsvarende måned i fjor. Det er reklamebæreren kino som fremdeles har hatt størst nedgang i prosent etter ti måneder i år, og med nedstengningen i storbyene, blir 2020 et svært krevende år for kanalen. Nedgangen etter ti måneder er på 56,4 prosent for kino. Utendørs har hatt en nedgang på 36,2 prosent i den samme perioden.

Internett holder plassen som den største reklamekanalen, med en andel av den totale reklameomsetningen på 39,3 prosent, mot tradisjonell TVs andel på 36,7 prosent – altså uendret.

– Internett er ned med 7,9 prosent etter årets ti første måneder. Med julehandlene foran oss og antatt stor netthandel, blir det være spennende å følge utviklingen, og se om fordelingen mellom kanalene endres de siste 2 månedene av 2020, sier Mandt Larsen.

Optimisme, tross mørke skyer

TV er på minus 14,3 prosent for årets ti første måneder, mens de per september var 15,7 prosent ned.

– Det er fremdeles noen mørke skyer på horisonten i form av fortsatt smitteøkning og betydelige nedstengninger i store, viktige geografiske områder. Vi skal ikke legge skjul på at det kan legge en demper på markedet, men er i det store og hele er jeg optimistisk med tanke på at når vi gjør opp året, ser at reduksjonen i markedet er mindre enn det vi kunne ha fryktet, sier Mandt Larsen

Det ble omsatt reklame via mediebyråene for 6 824 milliarder NOK i årets ti første måneder, mot 8 012 milliarder NOK i samme periode i fjor.