Starter design- og merkevarebyrå i Bodø

Ole-Marius Storfjell, Morten Iveland og Håvard Sandaa Karlsen starter byrået By North, som skal jobbe med merkevarebygging på tvers av plattformer.

37503 8d2f8 original
Ole-Marius Storfjell, Morten Iveland og Håvard Sandaa Karlsen er By North. Foto: Mats Torbergsen

Både Ole-Marius Storfjell og Morten Iveland er designere med erfaring fra blant annet Scandinavian Design Group, Try/Apt og Varner Gruppen. Med på laget har de fått Håvard Sandaa Karlsen (tidligere InCreo) som daglig leder.

De to førtstnevnte jobbet inntil nylig hos det Bodø-situerte byrået Riktig Spor.

– Vi har alle gått men tanken om å starte for å stå på egne ben. Og da jeg bestemte meg for å sette igang var det veldig nærliggende å få med Ole-Marius. Og så skjønte vi veldig raskt at vi trengte en daglig leder, og da falt valget på Håvard, som har jobbet som rådgiver og prosjektleder. Sammen føler vi at vi er et team med en bred og solid kompetanse hvor alle brenner for faget, forteller Morten Iveland.

En region i vekst

By North har fått drahjelp av inkubatorprosjektet Inkubator Salten, som stiller med kontorer og mentorhjelp hos næringssatsingen Kunnskapsparken Bodø.

– Bodø er en liten versjon av større norske byer, og har ikke én næring som er dominerende. Vi synes fiske- og eksportnæringen er en veldig interessant næring å bryne seg på, og ønsker å jobbe mer mot den målgruppen. Petroliumsnæringen vokser også, det er i denne delen av landet den vil vokse og bli stadig større de neste 5-10 årene.

By North ønsket fra starten av å bli noe mer enn et designbyrå, og ser et stort potensial for å gjøre bedrifter i Nord-Norge mer bevisst på effektene av strategisk merkevarebygging.

– Det er en posisjon vi ønsker å ta. VI ønsker å jobbe mer overordnet og det bygger blant annet på erfaring fra Scandinavian Design Group om hva slags rolle vi ønsker oss, og ikke minst om når vi ønsker å komme inn i prosjektene, forteller Iveland.

Strategisk rolle

God merkevarebygging fordrer at man må angripe problemstillingen på et tidlig stadium, mener han.

– Vi ønsker ikke kun å være en produsent av enkeltstående jobber, men ha en strategisk rolle for større prosjekter. Det tar litt tid å utdanne kunder om hva en merkevare betyr, men det gikk fort opp for oss at det var nettopp det vi var gira på å gjøre. Daglig leder Håvard Sandaa Karlsen har jobbet mye med analyse og optimalisering for nett i tidligerer jobber, og det blir også en naturlig prosess av det vi gjør.

Byrået, som ikke ser noen gode grunner til å begrense virksomheten til Bodø-området, har allerede landet to store nasjonale kunder, men må foreløpig holde tyst om hvem dette inntil kontraktene er underskrevet. Og jakten på kunder fortsetter.

– Vi har brukt mange sene kvelder på å jobbe de siste tre-fire månedene, og føler oss ganske så godt forberedt. Vi har et nøkternt forbruk, og det er fremdeles ikke kommet noen store sjokk. Og vi nyter fremdeles den unikt gode følelsen av å stå opp om morgenen og gå på jobb hos seg selv, avslutter Iveland.

www.bynorth.no