Statens Vegvesen og TRY vant Sølvfisken for august

«Enklere og mer effektivt blir det ikke» ifølge Sølvfiskjuryen om vinnerfilmen for august.

Solvfisken

Vi blir stadig flere i trafikken. For å unngå at det skjer flere ulykker, oppfordret Statens Vegvesen og TRY bilister, syklister og fotgjengere til å spille hverandre gode, i en kampanje som debuterte sommeren 2022.

Hos TRY er Lars Joachim Grimstad og Egil Pay det kreative teamet, med Sven Jensen og Yvonne Sollihagen som henholdsvis konsulent og prosjektleder. Rikke Gregersen har regissert filmen som er produsert av Gry Sætre hos Tangrystan.

Jurybegrunnelse:

«Vær grei på vei». Enklere og mer effektivt blir det ikke. Denne filmen for Statens Vegvesen har vært oppe til diskusjon i flere omganger i løpet av dette Sølvfisk-året - og endelig satt den! Enkelheten, den underspilte humoren, og en fantastisk «rett på sak» type avlevering gjør at filmen blir bedre og bedre for hver gang man ser den.

Budskapet er alvorlig, men de overdrevne stereotypiene av noen karakterer, fin regi og god dramatisering gjør at man ler av, og ikke minst husker, budskapet! En flott produsert og skrevet reklamefilm, der altså.

Gratulerer med Sølvfisk!