Steen & Strøm i ny drakt

Det ikoniske varemagasinet og landemerket i Oslo sentrum har gått gjennom en rekke oppgraderinger i år. I tillegg til et skjønnhetsunivers på 400 kvm, har varemagasinet fått inngang fra Karl Johans gate og står klar med ny visuell identitet hvor den velkjente profilen skiftes ut.

1
2
3
4
5
6
7

– Steen & Strøm har vært en slags moderne klassiker i generasjoner, noe den nye identiteten ivaretar. Helt siden 1797 har varemagasinet samlet det beste innen mote, mat og skjønnhet fordelt på seks etasjer i Oslos motekvartal, Promenaden Fashion District. Steen & Strøm har fungert som byens møtested og inspirert trender og livsstil gjennom ulike epoker. En tradisjon vi er stolte av, og har tatt med oss i arbeidet med den nye profilen, sier Kaia Kongsli, markedssjef, i Promenaden Management.

– Året Steen & Strøm ble grunnlagt, 1797, er lagt til logoen for å referere til varemagasinets lange arv, samtidig som profilen har fått et mer moderne og fremtidsrettet preg. Sammen med en moderne fargepalett og et originalt utseende, får Steen & Strøm en visuell stemme som er leken, ambisiøs og tilgjengelig, fortsetter hun.

Laget i samarbeid med Lotta Nieminen Studio

Steen & Strøm fremstår våren 2021 med ny visuell identitet. Et resultat av et samarbeid med Lotta Nieminen Studio, som tidligere har jobbet for blant annet Hermès, Bvlgari, Condé Nast, Liberty of London, Monocle og Vanity Fair.

Lotta Nieminen sier følgende om prosjektet: – Å trekke fra en så lang historie er et veldig inspirerende utgangspunkt for et prosjekt siden historien allerede er der! Det var viktig for meg å tolke Steen & Strøm sin arv gjennom en moderne linse for å fremheve ikke bare arven, men varemagasinets posisjon som en dristig og fremtidsrettet motedestinasjon. Resultatet er en gjenkjennelig, men tilpasningsdyktig identitet som balanserer det gamle og det nye.

1
2

S-monogrammet omfortolket

I sentrum av den nye identiteten er en omfortolking av det doble S-monogrammet, som nå tar form fra det sirkulære hjørnet av Steen & Strøm-bygget.

– Sammen med det nye navnet, en moderne fontpalett og uforventede fargetoner, gir merkeelementene Steen & Strøm en trygg visuell stemme som legemliggjør Steen & Strøms lekenhet, sier Kongsli, og fortsetter:

– Vi ser på oppgraderingene i både bygget og den visuelle profilen som investeringer for fremtiden. Både for Steen & Strøm og for Oslo Sentrum. Den nye identiteten er gjenkjennelig og samtidig tilpasningsdyktig, noe som gjør at den stadig vil være i utvikling. Alt er nå lagt til rette for at Steen & Strøm skal fortsette være et foretrukket sted for inspirasjon, matopplevelser og god shopping i lang tid fremover.

Til å fronte kampanjen, som rulles ut i disse dager, har varemagasinet spilt på sin lange historie og valgt å bruke eldre modeller hvor en av dem jobbet på Steen & Strøm for 70 år siden.

– Historien har vært viktig for oss å bygge videre på og vi gleder oss til å fortsette å inspirere alle som tar turen til Oslo sentrum i mange generasjoner fremover, avslutter Kongsli.