Mediebarometeret: Sterk inngang på reklameåret

Årets første rapport fra Mediebarometeret er klar, og tallene viser en sterk inngang på 2022 med en vekst i reklameomsetningen på over 20 prosent.

Kristin Brimi image 2
Kristin Brimi, daglig leder i Mediebyråforeningen, forteller at vi må helt tilbake til 2018 for å finne tilsvarende nivå på veksten i reklameomsetningen.

I årets første to måneder er det omsatt reklame via mediebyråene for 1,6 milliarder, mot 1,3 milliarder i samme periode i fjor. Dette gir en vekst i reklameomsetningen på 21,8 prosent.

– Vi må helt tilbake til 2018 for å finne tilsvarende nivå. På samme tid i fjor, var markedet fortsatt preget av coronarestriksjoner og nedstenginger, mens opphentingen fra fjorårets siste kvartal, viser at oppturen fortsetter, sier Kristin Brimi, daglig leder i Mediebyråforeningen.

Vekst i digitale kanaler

Digitale flater fortsetter den sterke utviklingen, med en vekst på 19,2 prosent fra i fjor. Mest av alt er det digital display som alene øker med 32,5 prosent, fra 216 til 286 millioner. Sosiale medier hadde et fantastisk vekstår i 2021 og veksten fortsetter også i årets første to måneder med 11,7 prosent.

Også online video legger seg på nivå over fjoråret med en omsetning som tipper 100 millioner etter to måneder. Dette er en vekst på 17,2 prosent sammenlignet med fjoråret. Totalt utgjør digitale medier 40,5 prosent av den totale medieomsetningen som går gjennom mediebyråene.

– Det er grunn til å anta at den digitale veksten både viser at omstillingen fra 2021 fortsetter i år, i tillegg til at utsolgtsituasjonen hos TV-kanalene driver digital vekst, både på display og video, sier Brimi.

TV-omsetningen etter to måneder ender på 629 millioner, som er en oppgang på 26,5 prosent fra året før. Til tross for OL i februar, fortsetter TV-seingen samlet å falle, og fra 2022 er det kun produsert 5 prosent flere GRP’er enn året før (kilde: Advantage). Det er derfor grunn til å anta at mye av økningen skyldes prisvekst i markedet.

Sterk start for kino og utendørs

Både kino og utendørs er kanaler som virkelig har fått en sterk start på året. Nå som alle restriksjoner etter pandemien er fjernet, trekkes vi mot kinosaler og vi beveger oss mer utendørs, både i bybildet, på kjøpesentre og på flyplasser.

Utendørsomsetningen vokser fra 47 til 82 millioner, som betyr en solid vekst på nesten 75 prosent fra året før.

Kinosalene stod mer eller mindre tomme i samme periode i fjor og dette gir en kraftig vekstkurve for starten på året, med hele 311 prosent. Omsetningen via mediebyråene har økt med 16 millioner, som gir kinoene en god start på året.

God start for radio-kanalene

Radio-kanalene har også hatt en god start på 2022 og omsetningen via mediebyråene øker med 19,9 prosent fra i fjor. Dette utgjør en vekst på over 10 millioner de to første månedene.

– Vi forventet en sterk start på året, og det har vi fått. Vi er også optimistiske i forhold til året sett under ett. Men det er utvilsomt skyer i horisonten som vi følger nøye med på. Det er usikkert hvordan konsekvenser av krigen i Ukraina påvirker den finansielle situasjonen her hjemme. Skyhøye energipriser og økte matvarepriser påvirker vanlige folks lommebok, og bare tiden vil vise om dette også påvirker reklamemarkedet, sier Kristin Brimi.

Barometeretet grafikk februar2022
Mediebarometeretet februar 2022.