Sterk vekst i norske reklamebidrag

Norske reklamebyråer har sendt inn over 100 flere bidrag til reklamefestivalen i Cannes i år.

7940 bd9b8 original

Reklamefestivalen Cannes Lions arrangerer i år det 55. verdensmesterskapet i reklame, og som i fjor er det rekordmange bidrag som skal konkurrere. Hele 28.000 bidrag fra 85 land er påmeldt og det er en økning på 10,2 prosent sammenlignet med i fjor. Trekker en fra de påmeldte bidragene i den nye kategorien «Design Lions» er veksten på snaue seks prosent.

– For femte året på rad har det blitt satt ny rekord i antall bidrag til Cannes Lions, forteller festivalsjef Philip Thomas.

Antall norske reklamebidrag landet på hele 364. Det er kraftig opp sammenlignet med 2007 da antall innsendte arbeider var på 248.

– Markedet vokser – Jeg tror og håper det har en sammenheng med et marked som var voksende i fjor. Generelt sett har nok gode tider gjort at flere annonsører valgte spennende løsninger, som gir bedre differensiering. Det gir utslag i hva man finner hensynsmessig å sende til store konkurranser. Det kan også ha noe med byråøkonomi å gjøre. Byråene har bedre kontroll på økonomien og har anledning til å prioritere deltakelse i slike konkurranser, sier styreleder Kristian Bye i reklamebyrået DDB.

Han utelukker ikke at det høye antallet norske bidrag kan være et signal om at nivået på norsk reklame er høyere enn tidligere.
– Byråene gjør sine vurderinger på bakgrunn av hva som kan gjøre det bra i konkurranser, så det vitner om selvtillit at så mange norske bidrag er påmeldt i år.

Radioreklame på topp Som vanlig er filmkategorien en av de kategoriene som fått flest norske bidrag med hele 81 innsendte arbeider. Det er ti flere enn antallet norske reklamefilmer som ble påmeldt i fjor.

Men film må likevel se seg slått av en helt annen kategori - nemlig radio. Hele 84 norske reklamespotter er blitt sendt for å vinne de gjeve gull-, sølv- og bronseløvene under årets reklame-VM.

Artikkelen er også publisert hos
Kampanje.

KF føyer til: Den voldsomste veksten totalt i Cannes Lions har skjedd i de nyere og litt innfløkte kategoriene Promo (40,3 prosent), Titanium and Integrated Lions (33,3 prosent), og Media Lions (20,4 prosent).