Stoler på myndighetene

Nordmenn har høy tillit til myndigheter og frivillige organisasjoner, men lav tillit til næringsliv og media. Det viser den globale tillitsundersøkelsen Edelman Trust Barometer, som er gjennomført i Norge av Dinamo PR.

6815 bba60 original

– For første gang får vi nå en undersøkelse som kartlegger nordmenns tillit til sentrale samfunnsinstitusjoner, og samtidig gjør det mulig å sammenligne med andre land. Det er interessant å se at Norge utmerker seg med høy tillit til myndigheter og frivillige organisasjoner, mens tilliten til næringsliv og medier er lav sammenlignet med andre land i Europa, sier Berly Lund Grønning, daglig leder i Dinamo PR.

Den norske delen av undersøkelsen er utført av Edelmans norske samarbeidspartner Dinamo PR. Internasjonalt dekker undersøkelsen over 5000 respondenter i 23 land på 5 kontinenter.
– Trustbarometeret bidrar til en bedre forståelse av hvordan nordmenn forholder seg til ulike institusjoner i samfunnet, samtidig som det tydeliggjør både utfordringer og muligheter for samfunnsaktørene. Det blir spennende å følge utviklingen i folks tillit de neste årene, sier Grønning.

Annerledeslandet. Når de norske tallene sammenliknes med de internasjonale, kommer det frem at Norge skiller seg fra blant annet Sverige og andre land i Europa. Den høye tilliten til myndigheter har Norge til felles med blant andre Sverige og Nederland. Når det gjelder den lave tilliten til næringsliv og medier, er det mer naturlig å sammenligne Norge med Storbritannia og USA.

Norge skiller seg fra andre land også på flere andre punkter. For eksempel har nordmenn svært begrenset tillit selskaper med hovedsete i de raskt voksende økonomiene i Asia og Sør-Amerika, i forhold til andre land i undersøkelsen.

Viktig verktøy.
Berly Lund Grønning mener at Trustbarometeret blir et viktig og nyttig verktøy for bedrifter og institusjoner som er opptatt av tillit blant befolkningen.
– Det finnes mange omdømmemålinger i dette landet, men de er i stor grad knyttet opp til enkeltaktører. De sier noe om hvorfor vi liker eller ikke liker en gitt bedrift eller institusjon. Trustbarometeret, på den andre siden, sier noe om tilliten vår til sektorer, samfunnsinstitusjoner og bedrifter, og samspillet mellom disse. Dette er et viktig verktøy for de som ønsker å jobbe målrettet for økt tillit, sier Grønning.

Ved å gjøre undersøkelsen tilgjengelig for så vel samfunnsaktører som konkurrenter, ønsker hun samtidig å bidra til profesjonaliseringen av kommunikasjonsbransjen.

På bildet: Berly Lund Grønning. Foto: Johannes Dobson