Stor kampanje om psykisk helse

Dersom en sliter med psykiske problemer er det viktig å snakke med noen. Det er hovedbudskapet i Helsedirektoratets kampanje «Et åpent sinn».

9737 71734 original
Kampanjen skal bidra til økt åpenhet og kunnskap om psykisk helse. Helse- og omsorgsminister Bjarne Håkon Hanssen lanserer satsingen i Oslo i dag.

Økt kunnskap I løpet av Opptrappingsplanen for psykisk helse (1998-2008) har økt kunnskap og åpenhet om psykiske problemer vært et sentralt mål. Befolkningen skal få kunnskap om hva som er et problem man bør be om hjelp for, og hva som ikke er det.
– Folk håndterer vanskeligheter på ulike måter, og det er viktig å be om hjelp hvis man ikke klarer å løse problemene på egen hånd. Hjelpen behøver ikke nødvendigvis være fra en fagperson. I mange tilfeller er det god hjelp i å snakke med en man har tillit til, enten en venn eller en i familien, sier divisjonsdirektør Ellinor F. Major i Helsedirektoratet.

Vil nå menn I fjor var ungdom målgruppe for kampanjen. I år er det voksne, med særlig vekt på menn, som er hovedmålgruppen.

Tall fra Folkehelseinstituttet viser at omtrent halvparten av oss i løpet av livet vil oppleve alvorlige psykiske problemer som gjør at vi trenger en eller annen form for profesjonell hjelp eller behandling.
– Flere undersøkelser viser at menn er mindre åpne enn kvinner og i mindre grad søker hjelp for problemene sine. Derfor er vi særlig opptatt av å nå menn, sier Major.

«Kjenner du noen som sliter? På www.psykisk.no finner du gode råd om hva du kan gjøre» er budskapet i kampanjen, som koster 9,5 millioner kroner, og består av to filmer for TV, radioreklame, annonser for magasin og internett, samt informasjonstiltak i forbindelse med markeringer av Verdensdagen for psykisk helse.

Filmportretter I tillegg har direktoratet kommunikasjonstiltak rettet mot kommunene, helsevesenet og minoritetsgrupper i Norge. På www.psykisk.no kan man også se filmportretter av personer som forteller om sine erfaringer med ulike typer psykiske problemer.


Apeland Informasjon og Harpun Euro RSCG har vært med å utforme kampanjen. Filmene er produsert av Trøbbel Film og radioreklamen av Verdens sterkeste mann. MediaEdge CIA står for medierådgivning.