Store forandringer i Cannes Lions
Etter at reklameholdingselskaper som Publicis og WPP truet med boikott på grunn av størrelse og kostnadsnivå, har Cannes Lions-eier Ascential satt inn drastiske tiltak for å gjøre festivalen kortere, enklere og rimeligere. Nå melder Publicis Groupe at de vender tilbake til festivalen i 2019.
Mandag offentliggjorde Ascential alle forandringene med sin juvel i festivaljungelen, etter en periode med press fra store holdingsselskaper som mener at festivalen stadig blir mer kostbar og ekspanderende.
Forandringen som er introdusert handler om å forenkle og modernisere arrangementet, samtidig som kostnadene blir holdt nede for festivaldelegatene. Publicis Groupe, som har jobbet tett med festivalen rundt forandringene, reagerte ganske umiddelbart på nyheten med å applaudere tiltakene og annonsere at de akter å vende tilbake til festivalen i 2019.
Her er noen av de viktigste nyvinningene:
- Festivalen går ned fra åtte til fem dagers lengde (18.-22. juni).
- Kostnadene ved fullt delegatpass går ned med 900 Euro.
- Festivalen introduserer ni innholds-«tracks» som skal guide all festivalprogrammering såvel som selve Lions-konkurransen.
- Tre løver går av med pensjon (Cyber, Integrated og Promo & Activation) mens fem ny blir lagt til
- 120 subkategorier går ut.
- Et enkeltarbeid kan maksimalt meldes på i seks kategorier (tidligere var det ikke noen maksgrense)
- Poengsystemet blir forandret.
- «Sidefestivalene» Lions Entertaiment og Lions Innovation blir integrert inn i hovedfestivalen.
- Festivalen har samarbeidet med Cannes by om å fryse hotellpriser og avtale fastprismenyer på mer enn 50 av byens restauranter.
Festivalen i 2018 introduserer et nytt initiativ for unge kreatører: Ett Young Lions delegatpass blir gitt gratis til hvert byrå som meldte på mer enn 15 jobber i årets festival, hvilket betyr at det blir delt ut over 650 gratispass på festivalen i 2018.
Les mer om forandringene her.
Her er de ni «sporene» («tracks») festivalen skal organiseres etter. Du kan lese mer om organiseringen av disse her.