Store forventninger til iPhone 2

Konkurrentene skjelver ikke i buksene foran dagens lansering av den nye versjonen av Apples iPhone. De gnir seg snarere i hendene og ønsker den hjertelig velkommen.

6508 134a0 original

Klokken 19.00 mandag kveld (10.00 om morgenen USA-tid) åpner Steve Jobs Apples Worldwide Developers Conference i San Francisco. Den teknologifrelste delen av verden venter først og fremst på lanseringen av en oppgradert iPhone, som etter all sannsynlighet blir kjappere, mindre, billigere og med mulighet for å koble seg til det raskere 3G-nettverket.
– Slik jeg ser det så er det 1,2 milliarder mobiltelefoner der ute, og vi skraper så vidt i lakken, sier Mike Laziridis, administrerende direktør for Research In Motion (RIM), til Wired.com. RIM produserer de populære Blackberry-telefonene, og er Apples argeste rival i smartphone-markedet.

Skjønt arg; konkurrentene til iPhone har all grunn til å ønske den velkommen. All statistikk viser at Apple har vært svært gode nyheter for smartmobil-markedet. Eksempelvis har salget av BlackBerry gått opp med 38 prosent siden iPhone ble lansert på denne dagen i 2007. RIMs markedsandel har likeledes gått fra 35 til 45 prosent i første kvartal 2008.

Sultne på mobil Ifølge analytikere Wired har snakket med har Apples vekket folks generelle appetitt på smartmobiler, og når de er butikken for å kjøpe den er det mange som ombestemmer og går for et billigere alternativ fra BlackBerry, Nokia eller Palm.

– Iphone gjorde det kult å bruke smartmobiler, sier Ramon Llamas, analytiker i selskapet IDC.
– Tidligere hadde du BlackBerry, som for det meste appellerte til forretningsmenn og selskaper. Nå eksisterer det plutselig et helt nytt marked av smartmobil-forbrukere. Før iPhone ble lansert spurte jeg faktisk folk fra Nokia og RIM om hvordan de ville reagere på Apples telefon, og responsen var unison: Velkommen til festen, hopp i svømmebassenget, vannet er deilig.

Apple har verken funnet opp smartmobilen eller teknologien som driver den. Det selskapet gjorde riktig var innpakning og markedsføring, slik at den appellerer til gjennomsnittsforbrukeren, mener Llamas.
– Den ser kul og sexy ut, og dermed kommer den på radaren til folk som tidligere ikke har brydd seg om smartmobiler.

Det kan se ut som om spådommen om at iPhone vil gjøre for mobiler hva iPod gjorde for MP3-spillere, er i ferd med å gå i oppfyllelse.