Storeslem for SMFB i Gullblyanten
Geox og IKEA var de tyngste medaljegrossistene under feiringen av Gullblyanten 2013 på Radisson Blue Plaza i Oslo fredag kveld.
Fredag kveld ble reklamebransjens årlige prisutdeling arrangert, og nok en gang var kremen av landets kreative miljøer samlet i Sonja Henie Ballroom for å dele ut og motta priser for årets beste kampanjer.
De siste årene har scenevante mediefjes ledet forestillingen, men i år valgte man å la kjendisene bli hjemme og heller gå tilbake til den gamle tradisjonen med å bruke bransjefolk på scenen: Det var Per Kristian Voss Halvorsen fra Los & Co og Alexander Gjersøe fra SMFB som påtok seg ansvaret.
Godt skodd for Grand Prix
I fjor tok SMFB Grand Prix med en kampanje for Diesel-skoen Yuk. I år gjentok byrået bedriften, denne gang for skoprodusenten Geox og den regnsikre skoen Amphibiox. I kampanjen «7 Days of Rain» lot de en mann leve syv dager i Barcelona i kontinuerlig vått vær. Kampanjen har vunnet Grand Prix i Eurobest, gull i Cannes og en rekke andre skinnende utenlandske priser i løpet av 2013. Fredag vant samme kampanje Grand Prix, fire gull og en sølv i Gullblyanten. Den innkasserte gullet i kategoriene Håndverk, Stunt/Event, Nettsider og Integrert, mens sølvet ble utdelt i Design – Web/Animasjon. SMFB fikk også sølv og diplom for Geox-kampanjen «Scream Challenge», dermed inkasserte byrået hele åtte priser på den italienske annonsørens vegne.
Den andre store vinnerkampanjen fra SMFB var kampanjen «IKEA Second Hand», der byrået lagde en reklamekampanje for å selge kundenes brukte møbler. Kampanjen vant tre gull, i Film, Integrert og Håndverk. Byrået vant også sølv i Nettannonser for sitt «Alt-i-ett-banner» for IKEA.
Byrået vant for øvrig bronse for «Du angrer aldri på en tur» for Freia Kvikk Lunsj i Håndverk og bronse for «Vinter-OL møter hverdagen» for RiksTV i Film. Tilsammen gikk de hjem med 12 Gullblyant-troféer og ett diplom.
Stoltenbergs sjarmøretappe
Try/Apt var byrået som ikke helt uventet rasket med seg flest priser i årets Gullblyanten, med hele 14 trofeer og ni diplomer. Fire av statuettene var gull, og to av disse gikk til «Taxi Stoltenberg», stuntet fra Arbeiderpartiet som gikk verden rundt i forkant av Stortingsvalget 2013. Kampanjen vant gull i Stunt/Event og film, og fikk i tillegg en diplom i Integrert. Gull i Stunt/Event vant også «Verdens største flaskepost» for Solo/Ringnes, en jobb som også fikk sølv i både Integrert og Håndverk, og et diplom i Nettsider. Try/Apt vant også gull i kategori for Film med filmen «Genie» for Burger King.
Byrået forsynte seg grådig av premiene i nettopp Film. I tillegg til gull for «Genie» og «Taxi Stoltenberg», vant de sølv for «Hold i Torsken» (Lofoten), sølv for «The Sound of Silence» (Telenor HD Voice), bronse for «Surprise» (VW Alltrack 4MOTION), samt diplomer til en filmkampanje for Trygg Trafikk og «Kampen mot Murphy» for DNB forsikring.
Byrået fikk også fin uttelling for Volkswagen-importør Harald A Møller: I tillegg til bronsen i film, vant kampanjen for VW Alltrack 4MOTION bronse i Håndverk og sølv i Print, mens lanseringskampanjen for den elektriske bilen e-up vant bronse i Print og diplom i Nettsider.
Med møblene som salgsplakat
I år som i fjor tok Kitchen med seg to gull under Gullblyanten. I fjor var det «Halehelt»-kampanjen til Norwegian som gjaldt. Denne gangen gikk begge gull til Fretex-kampanjen «The Furniture is the Poster», der teksten i plakatene fysisk ble skåret ut i objekter som stoler, skap og bøker. Kampanjen er laget sammen med regissør Marc Reisbig og produsent Jakob Thommessen i Animasjonsdepartementet, og den vant gull i både Design – Print/Skilt/Omgivelse og Utendørs/Omgivelser, i tillegg til sølv i Håndverk og bronse i Print. Byrået fikk også bronser for «The Furniture is the Poster» i Print og «The Instagram Portfolio» for Karina & Rikke i Sosiale medier og Direkte. Byrået vant også diplomer på vegne av Posten Norge, Norwegian og Statens Vegvesen.
Festspill og børst
I fjorårets Gullblyanten gikk Æresprisen til kreativ leder i Anti, Kjetil Wold, mens byråfangsten var to diplomer. I år vant de hele to gull: Den visuelle identiteten til fjorårets Festspillene i Bergen vant gull i Design – Identitet, samt sølv Håndverk. Anti vant også gull for designet av Black Vodka for Arcus i kategori for Design – Pakning. Byrået vant også et diplom for IMG Models i Design – Pakning.
Hybrid til låns
Det ble fordelt 16 gull under Gullblyanten 2013. Saatchi & Saatchi tok et av dem med «Prøv min hybrid» for Toyota, en allerede temmelig tungt premiert kampanjene som i tillegg har smitteeffekt på nett. Den vant det ene av tre utdelte gull i kategorien for Integrert. Samme kampanje vant også sølv i Direkte. Byrået vant også bronse og diplom for Øvingshotellet i henholdsvis Radio og Nettsider, mens en kampanje for Renovasjonsetaten fikk diplom.
Flere verdige vinnere
DDB Oslo vant to Gullblyanter og tre diplomer fredag kveld: Et sølvtrofé gikk til «The Electric Traffic Report» for Peugot iON i Radio og en bronse og diplom til rekrutteringskampanjen «The Snapchat Pitch» i Sosiale medier. Byrået vant ytterligere to diplomer: for SAS i Print og NetCom i Utendørs/Omgivelser.
Nedlagte Dist Creative ble midlertidig gjenåpnet for å ta imot priser fredag kveld: Byrået vant sølv og diplom for kampanjen «Whopper Sellout» for Burger King i henholdsvis Sosiale medier og Stunt/Event. Byrået vant også en bronse for appen «The Coffee Controller» for 7-Eleven i Mobil.
Den tidligere Grand Prix-vinneren Anorak («Hjerteknuser» for Kaizers Orchestra, Gullblyanten 2010) fikk tre utmerkelser i årets konkurranse for kampanjen «Gitarer Trenger Helter» for musikkinstrumentbutikken 4Sound: Bronse i Integrert, bronse i Stunt/Event og diplom i Direkte. Byrået vant i tillegg et diplom for «Mr Nickens» for Kirkens Nødhjelp i kategori for Håndverk.
• Neue Design Studio vant sølv og bronse i kategori for visuelle identiteter for henholdsvis Meteorologisk Institutt og Norges Musikkhøyskole.
• Good Morning vant en bronse i Mobil for frokost-appen laget i forbindelse med Cannes Lions 2013.
• Reklamebyrået Ernö vant diplom i Print for sin egen stillingsannonse etter daglig leder.
• Los & Co vant diplom i Film for «Åstedet» for Dysleksi Norge.
• Stir Animasjonsstudio vant diplom for en vignett laget for Statoilstipendet under by:Larm i kategorien Design – Web/Animasjon.
Spesialpriser
Vinner av Aftenposten Best ble delt ut av annonsedirektør Gunn Helen Hagen. Vinnerannonsen ble laget av Geelmuyden.Kiese og er en freidig rekrutteringsannonse som ble rykket inn dagen etter Stortingsvalget 2013.
Årets Kundepris gikk til en av årets storvinnende annonsører, nemlig IKEA.
Se alle vinnerjobbene i Gullblyantarkivet.
All foto: Tor Lie