Storrevansj for DDB Stockholm

Svenskenes årlige kreative reklamepriser ble utdelt torsdag kveld under Gudäggs-gallaen. DDB Stocholm gjorde comeback i konkurransen og vant flest av de ettertraktede utmerkelsene.

6821 a8004 original

DDB vant høyeste pris, altså Guldägget, i kategoriene for utendørs, integrert kampanje og avisannonse. Byrået vant også tre sølv og tre diplomer. Det er første gang på fem år at DDB Stockholm vinner Guldägg.
– Dette er en kvittering for det harde arbeidet vi har gjort de siste fire årene. Dette er ikke slikt som skjer over en natt, sier byråleder Niclas Melin til Resumé.

– Jeg har fulgt med på Guldägget i nærmere femten år, og dette er det mest spektakulære resultatet jeg har sett i disse årene, om man ser på helheten, sier leder i Reklamförbundet, Pia Grahn Brikell til samme avis.

Skuffet F&B
Om man teller antall priser var det likevel Forsman & Bodenfors som vant flest priser, med tre sølv og elleve diplomer. Men de vant ikke Guldägg, og et er for første gang på 14 år. Kvelden endte dermed med skuffelse. Lowe Brindfors var den tredje store prissankeren med fem sølv og ni diplomer.

I kategorien design vant Gardbergs, mens DM-kategorien ble vunnet av Ester. Farfar fikk gull i internettkategorien med samme jobb som vant Grand Prix i Cannes Lions i fjor, en jobb for Diesel. King vant gull i media, mens PR-kategorien ble vunnet av det eneste PR-byrået som var nominert, GCI.

La Bureau vant gull i radio, mens Waters Widgren\TBWA vant reklamefilmkategoiren.

Se vinnnerlisten her.