Stridsvogn i designens tjeneste

Tank Design fyller 13 år og feirer med ny profil og webside. I tillegg har de fått seg selv på besøk.

10230 f75f4 original
10231 9ec4b original
10232 edc47 original
10233 a629b original
10234 59c02 original

– Nå har vi blitt voksne: I Oslo har vi holdt på 13 år, mens vi har hatt Tromsø-kontor i ti. Det feirer vi med ny profil og ny webside som blir lansert i dag, forteller Ina Brantenberg, partner og medgründer i Tank.

Byrået har også fått ny daglig leder i Oslo: Monica Kvinge.

– Monica begynte som konsulent for fire år siden. Vi trengte en som ikke var designer, en som kunne se ting utenfra, som hadde struktur og som kunne være et ledd mellom designerne og kunden. Vi var enige om å la personligheten til den vi ansatte definere hvordan stillingen ble, og Monica var perfekt: Myndig og med stor kulturell forståelse. Hun har bakgrunn fra Aschehoug og Cappelen Damm, og siden vi alltid har jobbet med store kulturkunder, var det viktig med en person som ikke bare tenker business.

«Alle» vil jobbe med kulturkunder. Hvorfor det?

– Vi skal jobbe med alle bransjer, vi, men det er sant at vi har en spesiell forkjærlighet for kultur. Det kan være veldig givende, men det er også noe av det vanskeligste du kan jobbe med. Skal du for eksempel jobbe med filmlansering, må du forholde deg til både regissør, produsent og distributør, og de har ofte ganske ulike innfallsvinkler. Distributøren er opptatt av salg, regissøren av det kunstneriske, også dingler produsenten et sted i midten.



Byrået er bevisst på hva de kan og vil jobbe med.

– Vi er tunge på design, det er det vi kan og det er her vi legger størst fokus. Det er selvsagt viktig at arbeidet hviler på en visuell strategisk plattform, så sammen med kundene legger vi denne først. Men de som trenger hjelp til en større forretningsmessig forankring må hente støtte i andre miljøer, sier Brantenberg.

Flere grunner til å feire.
Byrået fikk nylig Merket for god design for profilen til advokatfirmaet Wikborg Rein. I dag holdes også den årlige Tank-dagen, hvor tromsøkontoret og oslokontoret er samlet i det lille huset i Maridalsveien.

– Vi deler erfaringer, har det gøy, snakker jobb og forsøker å bli enda bedre til å samarbeide. Vi hadde ved et tidspunkt utviklet oss til å bli litt forskjellige satelitter, men ingen ønsket at det skulle være slik, dermed organiserte vi «eldresamling», som også har blitt en årlig affære, der partnerne møtes, legger planer for framtiden og planlegger strategi, forteller Kvinge.

– Det viktigste er at alle blir kjent og kan hverandre. Da er det mye lettere å plukke opp telefonen, legger Brantenberg til.

Å ha to kontorer med så lang avstand i mellom er jo litt eksotisk. Er det noen åpenbare forskjeller mellom tromsøtank og oslotank?

– Ja, vi har litt forskjellig kompetanse. I Tromsø er de eksempelvis veldig gode på pakningsdesign, mens vi jobber mye med film og kultur, og vi drar veksler på hverandre når vi får oppdrag som kan ha nytte av kompetanse fra det andre kontoret. Men i utgangspunktet dekker begge kontorene alle disipliner innen visuell kommunikasjon.

Venner ble partnere. Kontoret i Tromsø ble opprettet i 2002 da den yngste av brødrene Ottem flyttet «heim».

– Vi er jo først og fremst venner som ble partnere etterhvert. Tank i Tromsø har jo vokst ganske enormt, de begynte med én, nå er de ni. Og oppdragene renner inn, sier Brantenberg.

Til sammen er det 20 Tank-ansatte i Oslo og Tromsø.

Kan man oppsummere disse 13 årene i noen kløktige innsikter?

– Man har erfart at de prosjektene hvor man går på akkord med seg selv, eller førsøker å ta snarveier for å holde kunden happy, blir sjelden eller aldri vellykket, forteller Kvinge.

Det høres ut som en helt ypperlig observasjon.

– Vi har nok blitt et mye mer anbefalende byrå enn vi var i starten. Da jobbet vi i veldig mange retninger etter kundens ønske. Men man bygger seg opp en naturlig autoritet etter hvert som erfaringen kommer. Dessuten har kundene blitt mye mer bevisst på designstrategier, og har gjerne en kommunikasjonsplattform i bunnen. De største kundene vi jobber med er veldig bevisste på sin egen kommunikasjonsplattform, og det gjør jobben enklere for oss. Det handler om profesjonalitet i alle ledd, rett og slett, avslutter Brantenberg.

Sjekk ut den nye nettsiden her: www.tank.no
.