Studenter med nytt vinkonsept

Et tverrfaglig team av studenter utvikler nytt vinkonsept for Haugen-gruppen. Prosjektet veiledes og fremmes av det norske startupselskapet The Innovation Effect.

87513 ae583 original

– ca. 40 prosent av de som kjøper vin er millennials. Det betyr at studenter sitter på utrolig god innsikt i kjøpsbeslutninger, vaner og hvordan vin blir omtalt. Dette er jo også grunnen til at Haugen-Gruppen har valgt å samarbeide med studenter på dette prosjektet, sier prosjektdeltaker Camilla Engerdahl Johannessen.

Sammen med tre andre studenter har hun fått i oppdrag å redesigne et vinkonsept for Haugen Gruppen, og det er fortsatt noen uker igjen av det åtte uker lange prosjektet. Monica Andersen, Business Director i Haugen-Gruppen, er veldig fornøyd så langt i prosessen.

– Studentene har imponert oss. De er kreative, dyktige og innovative. De har den teoretiske tilnærmingen fra skolen friskt i minne, som gjør dem uredde og produktive, sier Andersen.

Tenker nytt og uten fordommer

Hun mener en importør ofte kan tenke for komplisert når nye konsepter skal utvikles.

– Hvorfor ikke bruke studenter som er vår fremtid, som tenker nytt, som ikke har noen fordommer, som ikke er en del av bransjen og som ikke minst representerer en stor del av den gruppen forbrukere vi ønsker å nå med dette prosjektet?

Annette Fosaas, daglig leder i The Innovation Effect, stemmer i.

– Vår erfaring er at høyere utdannede studenter i tverrfaglige team finner unike løsninger på selskapets utfordringer. Etter å ha gjennomført over 70 prosjekter med 50 selskap og over 270 studenter, ser vi at dette er svært nyttig og verdiskapende for selskapene, forteller hun.