Super solosang vant Sølvmikken

Sølvmikken for januar 2008 ble vunnet av en kampanje uten voice og payoff, kun med lydreferanser til TV-spottene.

9978 8dedc original

Det er på mange måter «Sex Dove», den merksnodige, østerrisk/jamaicansk-klingende versjonen av Tom Jones-låta «Sex Bomb» som blir hedret med Sølvfisk i årets første måned. I spottene «Snorking», «Tredemølle» og «Tannlege» hører vi det vi antar er den unge hovedpersonen i nettopp senga, på tredemøllen og hos tannlegen, med de aurale konsekvenser det får hver gang han åpner munnen.

Juryen var fulle av beundring, om ikke helt stumme.
– Hva? Spotter uten voice og budskap? Spotter som forutsetter at du har sett reklamefilmen? Det var modig! Og ikke minst friskt og befriende enkelt. Dramatiseringen kunne kanskje ha vært tydeligere, men dette tar jo radio til et helt nytt nivå! slår de henrykt fast.

Spottene er utviklet av McCann og parhestene Tore Woll og Erlend Klouman Høiner.
– Vi bestemte oss for å lage radioreklame for selve filmen, med målgruppen «De som allerede har sett den», i de periodene filmen var nede. Sangen har en reklameverdi i seg selv, og er på mange måter reinkarnasjonen av Solo Super. Derfor avsenderløse spotter, siden «Sex Dove» = Solo super, forteller teamet til KF Nyheter.

Produksjonsselskap er Stig og Stein Radiobyrå.

Delt 2. plass På delt andre plass i januar finner vi Dinamos kampanje for Leger uten grenser og Trys kampanje for Durex.

Sympati, respekt og gode ønsker hjelper i seg selv lite når man skal redde liv. Det er kjernen i budskapet fra Leger uten grenser. Juryen er fulle av lovord også om kampanjen fra Dinamo.
– Yes! Veldig god idé. Nyskapende kommunikasjon for en kjent veldedig organisasjon, og en levering av budskapet som treffer godt. Dette er en smart måte å be om penger. Dessverre synes ikke juryen at produksjonen er bra nok. Settingen er lite troverdig og engelsken er rett og slett dårlig. Men – ideen er gull!

Teamet besto av Live Huse og Stein Simonsen med Verdens Sterkeste Mann på produksjon.

Flaut med gummi Den andre 2.plassen gikk til gummiprodusenten Durex. Spotten, som er laget av Try-teamet Lars Joachim Grimstad og Egil Pay, spiller på den sjenanse vi fremdeles opplever hver gang vi kjøper denne eldste av prevensjonsformer.
– En enkelt og morsom idé som juryen likte godt. Passer produktet perfekt. Vi skulle gjerne hatt litt bedre diksjon på damen som hvisker, men vi synes det er supert at produksjonen for øvrig er såpass enkel, sier juryen.

Produksjonselskap: Stig og Stein Radiobyrå

Hør alle spottene her.

Solo-kampanjen har for øvrig vunnet så og si alle delkonkurransen med «sølv» i navnet vi finner der ute: Sølvfisken, Sølvtaggen og nå altså Sølvmikken.