Kjente designere lager suvenir t-skjorter

The Norwegian T er en ny gründerbedrift ledet av Charlotte Beck Solvær, som har som mål å fremme norsk design. Hun har fått med seg designerne Levi Bergqvist, Kristian Hammerstad, Kristine Five Melvær og Robin Rengård Snasen.

89269 b18fe original
Design: Kristian Hammerstad. Foto: Dag Knudsen
89270 96c66 original
Design: Robin Snasen Rengård. Foto: Dag Knudsen
89271 2835b original
Design: Kristian Hammerstad. Foto: Dag Knudsen
89273 ec507 original
Design: Kristine Five Melvær. Foto. Dag Knudsen
89275 bb8b9 original
Design: Kristine Five Melvær. Foto. Dag Knudsen
89276 9df0f original
Design: Robert Rengård Snasen. Foto: Dag Knudsen
89277 f38ed original
Design: Robert Rengård Snasen. Foto: Dag Knudsen
89278 cd210 original
Design: Robert Rengård Snasen. Foto: Dag Knudsen
89279 abbee original
Design: Levi Bergqvist. Foto: Dag Knudsen
89280 e0097 original
Design: Levi Bergqvist. Foto: Dag Knudsen
89281 7f000 original
Design: Levi Bergqvist. Foto: Dag Knudsen
89282 a124d original
Design: Kristian Hammerstad. Foto: Dag Knudsen

I samarbeid med Levi Bergqvist, Kristian Hammerstad, Kristine Five Melvær og Robin Rengård Snasen, lanserer The Norwegian T en helt ny sjanger innen suvenir-t-skjorter: En kvalitets-t-skjorte med originale motiver fra fire av Norges fremste designere og illustratører.

– Fram til nå har det ikke vært noen norske suvenir-t-skjorter som satser på god kvalitet, etisk produksjon og samarbeid med norske designere i verdensklasse, sier gründer Charlotte Beck Solvær i The Norwegian T.

Fant ikke kul norsk t-skjorte til Thorvald

– Historien til The Norwegian T startet da jeg hadde besøk av noen venner fra LA. Det eneste gjesten Thorvald ønsket å ha med hjem var en kul, norsk t-skjorte. Det fant han ikke. Med min bakgrunn fra DOGA, hvor jeg i flere år har jobbet med å fremme norsk design, bestemte jeg meg for å satse på den nisjen, sier Charlotte Beck Solvær.

Hun oppsøkte sin gamle venn Levi Bergqvist, en designernes designer, som har jobbet med prestisjeprosjekter som Opera-logoen, flere prosjekter for Snøhetta og laget profilen til nyåpnede Røverstaden.

– Å ha med Levi er et kvalitetsstempel, da ville andre bli med også, forteller Beck Solvær.

T-skjortene vil bli solgt hos blant annet Fritt ombord på Norsk Maritimt Museum, Henie Onstad Kunstsenter og på Flåm.

– De siste årene har norsk design for alvor blitt lagt merke til i utlandet. Dessuten satser regjeringen stort på kreativ næring, og Norge som en destinasjon for opplevelser. Da bør det være rom for en ny tolkning av hva en norsk suvenir er. Derfor har vi gitt fire av Norges mest profilerte designere fri utfoldelse til å lage hver sin versjon av det som for dem er Den norske t-skjorten, avslutter hun.