Svein Haakon Lia og Lasse Fløde i ADC-juryen

Kreativ leder i Bleed, Svein Haakon Lia er rekruttert til Brand / Communications Design-juryen i en av verdens eldste og mest prestisjetunge kreative konkurranser, ADC 101st Annual Awards, mens den Oslo-baserte fotografen Lasse Fløde har jurytjeneste i Foto-kategorien.

DSC00385
Svein Haakon Lia har jurytjeneste i Brand / Communications Design-juryen i ADC 101st Annual Awards.
Lasse Floede
Lasse Fløde skal delta i Foto-juryen i ADC 101st Annual Awards.

The One Club for Creativity melder denne uken at ni toppkreatører fra hele Norden skal delta i den store og mangfoldige juryen for 101st Annual Awards, den prestisjetunge konkurransen som fokuserer på fremragende håndverk og innovasjon innen design og reklame. Nær 250 kreatører innenfor en rekke fagfelt i 48 land skal vurdere arbeid fra hele verden.

Fra Norge stiller Svein Haakon Lia i Bleed som skal delta i Brand / Communications Design-juryen, samt den internasjonalt velrennomerte fotografen og skribenten Lasse Fløde som skal delta i Foto-kategorien.

– ADC Awards er jo en av de få virkelig ikoniske prisutdelingene internasjonalt innen design. Med sine 101 år på baken, har de vært med på å måle tempen på internasjonal kreativitet i et århundre. Derfor er det svært hyggelig å bli spurt om å bidra i årets Brand Design jury. Jeg gleder meg til gode diskusjoner om det vi virkelig bryr oss om i Bleed, sier Svein Haakon Lia til kreativtforum.no.

Var finalist i ADC Young Guns

– Det er veldig hyggelig å bli spurte om å bidra i juryen i årets Photography Jury. Jeg var selv finalist i ADC Young Guns for flere år siden, og har sett og erfart hvilken rolle og posisjon ADC Awards har i internasjonalt perspektiv. Det blir gøy og spennende å bidra med mine tanker og vurderinger sammen med resten av juryen, sier Lasse Fløde til kreativtforum.no.

Jurydeltakerne fra Norden er:

  • Nikoline Dyrup Carlsen, arkitekt MAA, grunnlegger av Spacon & X Copenhagen (Spatial Design)
  • Lasse Fløde, fotograf, skribent og visuell konsulent, Oslo (Photography)
  • Bee Grandinetti, regissør, designer og animatør i Hornet Stockholm (Motion/Film/Gaming Craft)
  • Svein Haakon Lia, kreativ leder, grunnlegger og partner i Bleed Oslo/Vienna (Brand/Communication Design)
  • Petra Koivisto, senior agent og partner i Agent Pekka Helsinki (Illustration)
  • Axel Nygårds, ACD i AKQA Stockholm (Spatial Design)
  • Thomas Sørensen, global head of design, LEGO Agency Aarhus (In-House)
  • Valdís Steinarsdóttir, designer, Reykjavík (Fashion Design)
  • Vivian Wai Kwan Cheng, designer, Vivian Design, Copenhagen/Hong Kong (Packaging/Product Design)

ADC opererer med tre forskjellige deadliner for å sende inn arbeid, og prisen blir dyrere desto lenger man venter. Den vanlige deadlinen er 31. januar 2022, den utvidede deadlinen er 18. februar, mens den endelige deadlinen er 4. mars. På grunn av pandemien tar ikke konkurransen i mot fysiske arbeid i år, og alle innsendelser må foretas online. Juryen starter arbeidet sitt i mars 2022, og shortlisten blir offentliggjort i mai. Vinnerne av gull, sølv og bronse blir kunngjort under ADC 101st Annual Awards under Creative Week i mai 2022.

Om The One Club for Creativity

The One Club for Creativity er en non-profit organisasjon med mål om å fremme og feire det globale kreative miljøet. De står bak The One Show, ADC Annual Awards, Type Directors Club Communication Design and Typeface Design awards, Young Guns og Creative Week. The One Show fokuserer på kreative ideer og kvaliteten på gjennomføringen, mens ADC Annual Awards hedrer fremragende håndverk, design og innovasjon. Creative Week foregår i mai, og er en ledende festival som feirer krysningen mellom reklame og kunstfagene.