Svensk pitchhysteri

I Sverige går det en kule varmt både for resultathungrige annonsører og konkurranseutsatte reklamebyråer. Svenskene melder om rekordmange pitcher i løpet av det siste halvåret.



Svenske Dagens Media kunne i går melde om at det i Sverige har oppstått noe tilnærmet et pitchhysteri i forbindelse med den økonomiske krisen. Mange av de svenske byråene melder om en pitchfrekvens som er langt høyere enn vanlig.

Ulike grunner Flere av de svenske byrålederne mener annonsørene sender ut flere pitcher i lavkonjunkturtider, da det er viktigere enn noen gang at kommunikasjonen man investerer i gir resultater. På den annen side er det tilsvarende viktig for byråene og vinne pitchene som sendes ut da kunder flest investerer i en betydelig mindre mengde annonsering i tider det er dårlig stelt med økonomien.

Flere av de svenske byrålederne tror også at en grunn til høstens pitchrush kan være at annonsørene ønsker å presse prisene fordi kravet på kostnadseffektivitet øker. Daglig leder i Kreativt Forum, Sol Olving, er derimot ikke sikker på at det er motivasjonen
– Jeg tror ingen seriøse annonsører arrangerer byråkonkurranser for å presse priser, men når et byråbytte først er på trappene, vil man forhandle ut ifra dagens situasjon. Utfordringen er at det alltid finnes noen byråer som er villige til å gå lenger enn de fleste andre finner forsvarlig. Til syvende og sist er det en bedriftsøkonomisk vurdering som må ligge til grunn for det enkelte byrå. Det kan være situasjoner der et byrå sier ja til et oppdrag der de ikke tjener penger, men som bidrar til de faste kostnadene, men dette er ingen løsning på sikt, sier hun.

Kan slå uheldig ut Blir fokuset på pris fremfor kvalitet for stort kan det føre til at noen går dukken.
– Dette er ingen ønskesituasjon. I lavkonjunkturtider vil alle forhandle pris. Annonsører forhandler med media og med byråene, byråene forhandler med sine underleverandører, som igjen forhandler med sine. Vi får en negativ spiral som gjør at ikke alle klarer seg. Konkurranse er sunt, men fokus på pris alene og ikke kvalitet gavner ingen, heller ikke annonsøren, sier Olving.

Hva kan gjøres for å unngå en slik situasjon?
– Fokusere på kvalitet, både på kommunikasjonen og distribusjonen av den, og samtidig ha is i magen til å tenke langsiktig og ikke bare taktisk for neste kvartal. Samt erkjenne at alle må redusere kostnader, avslutter hun.