Svenske PodX vil investere i norske podcast-produsenter

Svenske PodX Group AB melder at de ønsker å investere i de fremste norske podcast-kreatørene i Norge. Selskapet erklærer også at ambisjonen er å bli en ledende internasjonal innholdsaktør innen podcastproduksjon.

Bruce mars DB Gwy7s3 QY0 unsplash

I mange år var det nærmest bare idealister og en dedikerte lytterskare som holdt liv i podcast som egen mediekategori i Norge, men det siste tiåret har satsingene på lydproduksjoner tatt virkelig fart, også fra internasjonale aktører som Bauer Media, Podimo, Acast og Storytel.

Svenske PodX Group planlegger nå å kjøpe seg inn i selskaper som driver med produksjon av podcaster i land som Norge. PodX satser på selskaper som har produksjon av podcast som sin primære virksomhet. Gjennom oppkjøp i mange land ønsker selskapet å skape stordriftsfordeler i form av rettigheter, innholdskunnskap, markedsføring og kreativitet med mer, opplyser de i en melding.

ABBA-Björn i kulissene

Bak PodX Group står blant andre Björn Ulvaeus’ selskap Pophouse Entertainment som senest i august kjøpte det svenske podcastselskapet Perfect Day.

– Vi fortsetter å investere i IP-rettigheter og vi vil tidlig være med i podcastindustrien hvor vi ser muligheter i et marked som vokser eksplosivt raskt. Det finnes mange dyktige innholdskreatører med stort potensial for kommersiell utvikling. Teamet på PodX har en perfekt blanding av kompetanse for å lykkes. De har til sammen en lang erfaring fra både bransjen for lyd med flere podcastsatsinger bak seg – samt bransjen for TV- og filmproduksjon hvor de har bygd fremgangsrike selskaper, sier Johan Lagerlöf, Head og Investment hos Pophouse.

Bilde 2 Staffan Rosell
Staffan Rosell er CEO og Co-founder hos PodX Group.

Vil være aktive eiere

Staffan Rosell er CEO og Co-founder hos PodX Group. Han har blant annet lang medieerfaring innen radio og podcast som CEO hos Bauer Media Group i Sverige.

– Vi vil hjelpe podcastkreatører med å utvikle seg samt vokse. Det finnes mange talenter i bransjen – og som skaper et fantastisk innhold. Men mange savner ressurser for å realisere sine drømmer. PodX Group skal være aktive eiere å tilby finansiering, forretningsutvikling, internasjonalisering og kommersialisering i selskaper som vi velger å investere i, sier Rosell hos PodX Group.

– Og vi håper at vi kommer i land med investeringer også i Norge i 2022. Vi har knyttet gode kontakter, og vi har dialog med spennende aktører. Vi satser mye på Europa, men vi ser også store muligheter i Latin-Amerika, India og Afrika. Gjennom å samle talent og rettigheter fra hele verden kommer vi til å skape merverdier i alle ledd. Til eksempel kan vi bidra til at et vellykket podcastformat fra Tyskland kan etablere seg på flere markeder, men vi kan også bidra med kunnskap rundt rettigheter eller gjøre det mulig å samspille ideer mellom selskapene, sier Staffan Rosell.

Ifølge PodX Group har de allerede etablert sitt internasjonale team i land som Danmark, Nederland/Belgia, Storbritannia/Irland, Frankrike, Tyskland og Spania. I tillegg har man også sikret tre personer i Latin-Amerika. I Norge er det GimCom-rådgiver Lasse Gimnes som representerer PodX Group.