Svenske regissører samles på ny uavhengig plattform: Directors

Directors har samlet syv regissører og ledes av to produsenter, men skal være forskjellig fra et tradisjonelt produksjonsselskap eller agentur.

Copyright DIRECTORS SWE pressbild selfie kollage 012023
Foto: Directors

Den nye grupperingen med erfarne regissører samles under samme tak på nett: directors.se.

– Det svenske reklamefilmmarkedet har endret seg de siste årene, og behovet for nye samarbeidsformer er tydelig, sier en av gründerne, Maja Britasdotter Östberg.

– Det er mange veldig dyktige regissører som jobber for seg selv som frilans, og vi ønsket å gjøre noe ut av dette, men ikke som et agentur eller et tradisjonelt produksjonsselskap, men som en ny form.

I motsetning til nevnte tradisjonelle organisasjonsformer, er regissørene ikke knyttet eksklusivt til Directors, og det blir ingen gebyrer eller loan out fees. I tillegg finnes det et produksjonsapparat koblet til Directors.

De syv regissørene som er med fra start er Liza Morberg, Senay Berhe, Daniel Wirtberg, Kalle Breitholtz, Johan Tappert, Molly Hartleb og Daniel Blom.

Liza Morberg forteller hvorfor hun tente på ideen.

– Jeg kjente umiddelbart at dette var nøyaktig det jeg hadde lett etter i flere år. En mulighet å være sammen med andre regissører, bra produsenter i bakgrunnen og en frihet til å jobbe i ulike sammenhenger.

– Kjennes trygt

Daniel Wirtberg supplerer:

– Jeg har jobbet som frilans de siste årene, mest i utlandet, og har hatt flere tilbud fra tradisjonelle produksjonsselskaper. Men det har aldri hatt den rette følelsen. Directors passer min måte å jobbe på, og at det finnes erfarne produsenter i bunnen gjør at det kjennes trygt.

Gründerne bak selskapet er produsentene Mats Wolgers og Maja Britasdotter Östberg, som jobber som uavhengige produsenter.

– Vi kommer til å satse på korte formater som reklame, musikkvideoer og visual arts. Men vi er selvsagt åpne for spennende prosjekter, selv om de faller utenfor denne rammen, avslutter Östberg.

Directors har i tillegg erklært at de skal gjøre produksjonskjeden så grønn og bærekraftig som mulig.