Tante Randi på Bysykkeltur

Oslo, Trondheim og Bergen Bysykkel har valgt Tante Randi som kreativ byrå.

– Vi er en hybrid mellom en samfunnsnyttig aktør og en kommersiell bedrift, sier markedssjef Nanna Reiss i UIP, som er selskapet bak Oslo, Trondheim og Bergen Bysykkel.

Tante Randi Bysykkel 2
Tante Randi FTW.

– Salg av bysykkelabonnement er ferskvare, som folk fort kan ta for gitt, fordi bysykkel er en del av bybildet. Ved å jobbe med menneskelig innsikt, har vi avdekket noen viktige drivere, som igjen har ledet oss til et langsiktig kreativt konsept for alle de tre byene. Det er utrolig verdifullt for oss at Tante Randi jobber så tett, og snur seg raskt rundt, spesielt da alt endret seg pga av korona, sier Reiss.

Flyttet fokus med korona

– Vi har mye kjærlighet til merkevaren, og har rukket å bli glade i folka bak tjenesten. Dette er en annonsør som passer våre metoder like godt som sykkelen gjør i en bykjerne. Vi hadde allerede gravd frem den menneskelige innsikten, så kom korona, bysykler ble satt ut for å avlaste kollektivtrafikken, og fokuset ble flyttet, sier strategisk planner Magnus Flø.

Ikke lenge etter smitteverntiltakene ble iverksatt spurte byråden i Oslo UIP om de kunne rulle ut en flåte med sykler, for å tilby Oslofolk en alternativ løsning til kollektivtransporten. Hele to uker før planlagt lansering fikk Osloborgere muligheten til å sykle på de blå syklene.

– Ligger vårt hjerte nært

– Da ting endret seg var det takknemlig at vi allerede hadde fått tillit til å bygge et kreativt konsept for et produkt som ligger vårt hjerte så nært. Det gjorde oss istand til å jobbe tett og raskt med Nanna og gjengen. Vi gleder oss til vi kan inspirere folk til å bruke bysykkelen igjen, avslutter sjefstante Tore Woll.