Tæpping tar av – både blant folk og i sosiale medier

BankAxept er svært tilfreds med effekten av kampanjen for sitt nyord for kontaktløs betaling. Kitchen Reklamebyrå og PR-byrået MSL står bak.

90044 e209a original
«Tæpping» tok av på Eminem-konserten på Voldsløkka forrige helg.
90046 5fe11 original
Fra ukens utgave av Morgenbladet.
90047 4066d original

I løpet av juni ble det gjennomført nærmere 2,8 millioner kontaktløse korttransaksjoner med BankAxept-kort, noe som tilsvarer en økning på omtrent 31 prosent fra mai.

– Kampanjen ble startet i midten av juni, så dette er vi godt fornøyde med, og vi tror det vil øke ytterligere utover i festivalsommeren, forteller markedsdirektør Vegar Heir i BankAxept.

Kampanjen er gjennomført av Kitchen Reklamebyrå og PR-byrået MSL, begge Publicis-eide.

Marten Synnevåg, senior kommunikasjonsrådgiver i MSL Group.– 14. juni lanserte vi «tæppe» etter at Norstat hadde intervjuet et landsrepresentativt utvalg av 2090 nordmenn om hva handlingen bør kalles. Vi hadde også avstemming gjennom en nettside vi opprettet: nyordet.no. Alle har fikk se en video som viser handlingen, og er deretter bedt om å beskrive den med et passende ord, forklarer PR-ansvarlig for kampanjen, Maren Synnevåg i MSL.

Ikke uten motstand

«Tæppe»-kampanjen skapte rabalder i norske medier, og fikk motstand både fra språkforskere og andre meningsbærere. En fordel, mener Synnevåg.

– Vi synes det er artig å bidra til en levende norsk språkdebatt, så litt temperatur skader ikke. Uansett bidrar dette bare til å skape mer bevissthet rundt begrepet kontaktløs betaling. Det viktigste er at folk flest bruker ordet. Da jeg var på Eminem-konsert hørte jeg ordet i bruk både bak kassa og blant glade tilskuere, forteller Synnevåg til kreativtforum.no.

Tusenvis av forslag

BankAxept fikk inn flere tusen forslag om hva handlingen skulle kalles. Det er fire ord som toppet listen: scanne, bipe/bippe, swipe og tappe/tæppe. På nyordet.no var det flest stemmer på å tæppe.

– Nå har ordet tatt helt av i sosiale medier og tradisjonelle medier, og det skjønner jeg veldig godt. Tæppe er et morsomt ord, og sett i fra et kommunikasjonsperspektiv er dette en vellykket kampanje fra a til å. Det tæppes det som aldri før og ordet er på alles lepper, fortsetter Synnevåg.

Innebærer det ikke en viss risiko å la folket være med å bestemme navnet?

– Vi hadde også en fagjury som så på avstemmingene som kom gjennom nyordet.no og Norstat-undersøkelsen. Tæppe var det ordet som skilte seg mest ut, og som juryen mente traff best på selve handlingen, så da falt vi på den begrunnelsen, forklarer Synnevåg.

Norrønt opphav

– Da vi så nærmere på ordet tæppe fant vi at det kommer fra det norrøne ordet «tappa», forteller Vegar Heir i BankAxept.

– Vi forventer at veksten i antall kontaktløse betalingstransaksjoner vil fortsette med økt styrke, og at flere utsalgssteder vil aktivere sine betalingsterminaler for kontaktløs betaling, avslutter en optimistisk Heir.