Team fra GroupM og EssenceMediacom vant Young Lions Media

Ifølge Mediebyråforeningen var det rekordhøyt nivå på Young Lions Media i år, og det var Petter Ellingvåg Diesen og Jesper Urban Mikkelsen som gikk til topps.

Jesper og Petter
Jesper Urban Mikkelsen og Petter Ellingvåg Diesen.

Petter Ellingvåg Diesen (GroupM) og Jesper Urban Mikkelsen (EssenceMediacom) stakk av med seieren i Young Lions Media. Juryen satt igjen med flere mulige vinnere etter presentasjonene var levert, men valget falt på et svært innovativt og kreativt medieuttak gjennom SnapChat.

– Den faglige kompetansen er beviselig høy blant mediebyråenes unge talenter, og det var både en ære og opplevelse å få være vitne til briljant håndverk og sterke formidlingsevner gjennom besvarelsene. Og også i år var det rekordmange påmeldte team og sånt blir det god konkurranse av. Deltakerne evnet å både røre juryen, overraske og imponere gjennom kreative måter å løse mediebriefen på, sier Kristin Brimi, daglig leder i Mediebyråforeningen.

– Vi er heldige i vår bransje

Vinnerduoen skal i juni representere Norge i Young Lions i Cannes. Britt Skjeppestad, styreleder i Mediebyråforeningen og daglig leder i EssenceMediacom ble imponert over bidragene.

– Det er mye jobb bak alle presentasjonen i Young Media Lions; basert på relevant og riktig innsikt, skal strategisk retning, ide og medieløsninger skisseres og presenteres. Vi er heldige i vår bransje som har så mange unge, flinke talenter! Petter og Jesper leverte gjennomgående og er verdige representanter i Cannes.

Tidligere vinnere i Young Lions har både brukt smartklokke og lego-sett som et kreativt uttak av kampanjen sin.

– For å vinne Young Lions Media må du ikke bare ha et kreativt medieuttak, du må være stødig i språket og levere en sterk «elevator pitch» foran juryen på kun fem minutter, sier Julie Broholm Nielsen, Cannes Lions-representant ved CAPA.

Andreplassen gikk til Mari Carlsen og Filip Buberg fra OMD med kampanjen #Boligdrømmen. Tredjeplassen gikk til Frida Ytterdal Krogsrud og Bettina Laborg fra Dentsu med kampanjen «Refugina».