Team fra GroupM og EssenceMediacom vant Young Lions Media
Ifølge Mediebyråforeningen var det rekordhøyt nivå på Young Lions Media i år, og det var Petter Ellingvåg Diesen og Jesper Urban Mikkelsen som gikk til topps.
Petter Ellingvåg Diesen (GroupM) og Jesper Urban Mikkelsen (EssenceMediacom) stakk av med seieren i Young Lions Media. Juryen satt igjen med flere mulige vinnere etter presentasjonene var levert, men valget falt på et svært innovativt og kreativt medieuttak gjennom SnapChat.
– Den faglige kompetansen er beviselig høy blant mediebyråenes unge talenter, og det var både en ære og opplevelse å få være vitne til briljant håndverk og sterke formidlingsevner gjennom besvarelsene. Og også i år var det rekordmange påmeldte team og sånt blir det god konkurranse av. Deltakerne evnet å både røre juryen, overraske og imponere gjennom kreative måter å løse mediebriefen på, sier Kristin Brimi, daglig leder i Mediebyråforeningen.
– Vi er heldige i vår bransje
Vinnerduoen skal i juni representere Norge i Young Lions i Cannes. Britt Skjeppestad, styreleder i Mediebyråforeningen og daglig leder i EssenceMediacom ble imponert over bidragene.
– Det er mye jobb bak alle presentasjonen i Young Media Lions; basert på relevant og riktig innsikt, skal strategisk retning, ide og medieløsninger skisseres og presenteres. Vi er heldige i vår bransje som har så mange unge, flinke talenter! Petter og Jesper leverte gjennomgående og er verdige representanter i Cannes.
Tidligere vinnere i Young Lions har både brukt smartklokke og lego-sett som et kreativt uttak av kampanjen sin.
– For å vinne Young Lions Media må du ikke bare ha et kreativt medieuttak, du må være stødig i språket og levere en sterk «elevator pitch» foran juryen på kun fem minutter, sier Julie Broholm Nielsen, Cannes Lions-representant ved CAPA.
Andreplassen gikk til Mari Carlsen og Filip Buberg fra OMD med kampanjen #Boligdrømmen. Tredjeplassen gikk til Frida Ytterdal Krogsrud og Bettina Laborg fra Dentsu med kampanjen «Refugina».