Team fra PR-Operatørene til topps i Young Lions PR

Viktoria Marie Bystøl Baug og Caroline Hording gikk til topps i Young Lions PR. I juni skal de representere Norge i kategorien Young Lions PR under Cannes Lions.

Young lions pr
Viktoria Marie Bystøl Baug og Caroline Hording skal representere Norge i Young Lions' PR-kategori til sommeren. Foto: Capa

Konkurransen ble holdt av Abelia i Norge, representert av Arne Inge Solgard i jury, på vegne av briefholder CARE Norge. Juryen har tro på at denne løsningen ville skape stor oppmerksomhet.

– Caroline og Viktoria presenterte en løsning som appellerer til følelser, provoserer og engasjerer. De har i tillegg en god faglig plan for oppmerksomhet og utførelse, forteller juryleder Julie Broholm Nielsen i CAPA, som er Cannes Lions’ representant i Norge.

Jurymedlem Irene Thoresen Rønold fra CARE Norge var svært fornøyd med hvordan PR-teamet ville jobbe med deres VSLA-initiativ, village savings and loans association, som var hovedmotivet for PR-kampanjen.

– Vinnerne tar på en effektiv måte tak i et av temaene CARE som bistandsorganisasjon jobber mest med, at kvinner verden over skal ha kontroll over sin egen økonomi. Ved å snu problemstillingen på hodet, og midlertidig gjøre norske menn økonomisk avhengige av kvinner, kommuniseres budskapet på en original, effektiv og tankevekkende måte. Vinnernes idé både provoserer og vekker følelser, og vi er sikre på at en kampanje basert på denne ideen ville gitt mye oppmerksomhet til CAREs arbeid for kvinners rettigheter globalt, sier Thoresen Rønold.

I tillegg til Broholm Nielsen, Solgard og Thoresen Rønold, besto juryen av Hilde Tunge fra Apriil og Karoline Åfløy fra TRY Råd.

Seks team videre til internasjonal konkurranse

PR-kategorien var den siste avholdte konkurransen under Young Lions Norge i år. Til sammen har det blitt avholdt seks konkurranser i kategoriene PR, Media, Marketer, Digital, Print og Film. Det er CARE Norge som har vært briefholder i samtlige konkurranser.

– Å være briefholder for Young Lions har vært en fantastisk opplevelse. Vi har sett så mye talent og kreativitet, og fått presentert ideer vi aldri ville ha tenkt ut selv. Det har vært lærerikt og inspirerende, og vi kan røpe at vi allerede har tatt kontakt med noen av deltakerne for å se om vi kan få til et videre samarbeid, sier Anne Kjersti Kværner, markedssjef i CARE Norge.

Søker ny brief-partner

Briefholder i Young Lions Norge blir valgt av CAPA Kinoreklame, og må være en veldedig organisasjon. Nå søker de neste års samarbeidspartner.

– Vi søker allerede nå etter samarbeid for briefholder i 2025, denne gangen ønsker vi å jobbe med noen som driver veldedig arbeid i Norge ettersom det har vært bistandsorganisasjoner som jobber mot utlandet de siste to årene, forteller Broholm Nielsen i CAPA.