Telias julefilm vant Sølvfisken for november

Filmen som ringte 5G-julen inn tok oss fra Himmelriket til Jorden, gjennom Paradis.

Teliajul

Fjorårets kommunikasjon fra Telia handlet mye om å formidle at selskapet tilbyr full 5G-dekning alle steder i landet, selv plasser med snurrige stedsnavn som Sofaen, Hell, Svarte, Helvete og Balle.

– Vi har ikke for tradisjon å lage en julefilm, men det måtte da være mulig å lage noe fint nå som kan relatere seg til julestedsnavn, sa Camilla Forberg, merkevare,- og markedsdirektør i Telia, i en pressemelding da kampanjen ble lansert.

Som tenkt, så gjort. Filmen tar utgangspunkt i salmen «Deilig er jorden», sunget av Christel Alsos.

Det er TRY og den kreative lederduoen Lars Joachim Grimstad og Egil Pay som står bak konseptet sammen med Telia. Konsulent Trond Sandø og prosjektleder Eline R. Vik var også med.

Filmene er produsert av One Big Happy Family og regissert av Emil Trier.

Se filmen her.

Jurybegrunnelse: Sølvfisken i november forskutterte julestemninga i juryen. Den går til Telia: Deilig er jorden. Telia har etablert et filmkonsept for 5G med rot i stedsnavn som juryen mener at de har tatt ut en bra sving på i sin julefilm. Filmen treffer klokkereint på tiden vi er inne i og følelsene rundt førjulstiden, uten å avvike konseptets rimelig stramme rammer, noe juryen synes er et godt grep som vi berømmer. Juryen gratulerer med årets nest siste sølvfisk.