The Odd Society flytter fra København til Oslo

Norsk-svensk duo forlater Danmark: Etter mange år i København har Jone Fjellstad og Christopher Waldekrantz tatt med seg hund, møbler og sitt eget brandingbyrå til Oslo.

Odd Socx
Fra venstre: Christopher Waldekrantz och Jone Fjellstad.

Med kunder som GANT, Nordic Hotels & Resorts, Sparebankstiftelsen DNB, Elixir Cosmeceuticals og Mino Danmark har byrået en kundeliste som strekker seg over Skandinavia. Og sånn skal det fortsette, skal vi tro duoen.

– Fordelen med at The Odd Society er startet av en nordmann og en svenske i Danmark, er at vi er vant med å jobbe over landegrenser. Selv om mye er likt i Norden, så er det også mye som er ulikt. Vi vet hvilke feller man skal passe seg for, og hvilke muligheter som bør gripes med begge hender, forteller gründer og kreatør Christopher Waldekrantz.

I dag står The Odd Society støtt på tre ben: strategi, design og kultur, forteller de.

– I tillegg til merkevarebygging og design, hjelper vi også kunder med å implementere verdiene deres i organisasjonskultur og ledelse. En merkevare er jo mye mer enn bare en logo og strategi, det er alle mennesker som representerer merkevaren daglig, utdyper Waldekrantz.

– I 2019 laget vi for eksempel et utdanningsprogram for lederne i Nordic Hotels & Resorts, som fortsatt brukes: Slik at de kunne få inn kreativitet, design thinking og coaching i lederjobben, ikke bare på fasaden av hotellet.

– Du kan si at vi utvikler merkevarer innenfra og ut.

Startet byrået i 2018

Tidligere jobbet Jone Fjellstad for Pol og Rayon i Norge, og som frilans-designer for egne kunder. Christopher Waldekrantz startet karrieren på byråer som Droga 5 og R/GA, før han ble markedssjef på Berghs School of Communication, der han også satt i ledergruppen.

I 2018 startet de The Odd Society med et ønske om å jobbe litt annerledes.

– Avhengig av hva kunden trenger, så setter vi sammen skreddersydde team med frilans-eksperter, sier Jone Fjellstad. – Det gjør at oppgavene våre varierer veldig, men det er jo også det beste med jobben.

Tidligere har duoen laget globale pride-kampanjer for GANT, arrangert Verdens kuleste dag, og lansert vin fra Gotland. Neste år åpner et nytt hotell i København der de har utviklet både merkevare og innredning.

– Det er klart vi savner energien som finnes i København, men rent profesjonelt har jeg savnet humoren og det at folk er venner på tvers av byråer, sier Fjellstad. Det er mange spennende kunder som tør å sette i gang fete ting her i Norge, og det vil vi være med på!