The One Show-gull til det norske passet

Neue Design Studio har vunnet gull i The One Show for sitt nå snart syv år gamle «Det norske landskap»-design laget på oppdrag fra Politidirektoratet og Kripos. Neue var det eneste norske byrået som som ble premiert med metall i The One Show.

The Norwegian passports by Neue three cover colors 2020 scaled
Alle foto: Catharina Caprino / Hest Agentur
4 1 Pass Viseringer Detalj Neue Catharina Caprino 600 RGB
6 Pass Viseringer Telemark UV Neue Catharina Caprino 600 RGB
9 UDI Neue Catharina Caprino 600 RGB
7 Politiet Neue Catharina Caprino 600 RGB scaled

I begynnelsen av 2014 inviterte Politidirektoratet og Kripos til en designkonkurranse for norske pass, ID-kort og reisedokumenter. Vinnerjobben til Neue Design Studio, «Det norske landskap» tar utgangspunkt i den norske geografien med sine store variasjoner. Pass-designet har tidligere vunnet Red Dot Design Award 2015, en av de mest prestisjefylte designkonkurransene i verden.

«Det norske landskap» vant også både Grand Prix og gull under Gullblyanten 2015, men selve passet kom ikke i bruk før høsten 2020, etter flere års utsettelse.

– Noe av det artigste vi kunne få

Hovedarkitekten bak passet er senior designer og illustratør Benjamin Stenmarck.

– Helt siden vi startet Neue har vi designet opplevelser som hjelper kundene våre å trenge gjennom støyen. Passet vil nok alltid minne oss på hvor viktig det er å både lytte til og utfordre kategoriene vi jobber med. Derfor var The One Show-gullet noe av det artigste vi kunne få. Et slags bevis på at selv om vi utfordrer så kommuniserer designet bredt, både her i Norge og i andre deler av verden, sier Stenmarck.

Designer og kreativ leder i Neue, Lars Håvard Dahlstrøm forteller at arbeidet med passet har vært en heftig reise for byrået.

– Det har vært arbeid over mange år, og på en måte føles det som om dette kapittelet lukkes med gull i The One Show. Vi kunne ikke vært mer stolte over reisen! Det vi designer skal bidra til å bevege merkevarer og samfunn til det bedre. Det er kjernen i alt vi er og brenner for, og det vet vi passet vil bidra til i mange år fremover, sier Lars Håvard Dahlstrøm

Hivju vs. Ferrell

Det ble også delt ut to Merit Awards til norske byråer i The One Show: Scandinavian Design Group fikk en Merit Award for den samlede visuelle identiteten for Fagbokforlagets bøker innen Yrkesfag, mens POL vant en Merit Award for «Don’t Hate. Imitate» for Audi, der Kristoffer Hivju svarer Will Ferrell etter hans «angrep» på Norge i en General Motors-reklamefilm.