Tibe T til topps i Sterk 2013
Byrået hadde favnen full av priser etter at prisutdelingen var over i Trondheim torsdag kveld.
I slutten av forrige uke foregikk den årlige Sterk-utdelingen i Trondheim, konkurransen der kreative kommersielle krefter i Midt-Norge måles opp mot hverandre. Prisutdelingen, som foregikk på Store Studio nær E. C. Dahls bryggeri, ble ledet av Mathias Nylenna og Niklas Baarli fra P3-programmet Verdens Rikeste Land.
Det ble delt ut i alt 15 gull, 28 sølv og 43 diplom i konkurransen, og byrået som ble kåret til Årets byrå, Tibe T, forsynte seg grådigst av disse. Byrået vant fem gull, åtte sølv og 13 diplom på vegne av kunder som Korsvikaspillet, Amanda Gerhardsen, Pstereo, Onkel Henrys, Bufetat og City Syd. Førstnevnte, en omfattende kampanje som hovedsaklig foregikk i byens uterom, mottok gull i hele tre kategorier: Gerilja, Effekt og Annonser.
Sterk skiller seg noe fra andre norske reklamepriser ved å være en særlig visuelt orientert pris, med egne kategorier for både illustrasjon og typografi. Gull i disse to kategoriene ble vunnet av én og samme person, nemlig Sandra Blikås, som vant gull på vegne av festivalen Trondheim Calling i Illustrasjon og gull for Pop Up Galleri M&R i Typografi.
Etter Tibe T var HK Reklamebyrå byrået som vanket oftest på scenen for å motta priser. HK vant syv sølv og seks diplom på vegne av kunder som Tillerlanndet, ATB, Trondheim Torg, Rosenborg Ballklubb, Streetlight og Una Pizzeria.
Blåfrossen triumf
Art director i HK, tidligere Gullblyant-vinner Frank Trana, jobbet i fjor på si for Blåfrostfestivalen, en kulturfestival som blir arrangert hvert år i februar på Rognan i Saltdal. Det fikk han solid uttelling av på Sterk 2013, med gull i Plakat/Boards og sølv i både Ambient/Gerilja og Kampanje.
Markant fotograf
Et annet byrå som mottok gull denne kvelden var designbyrået Reibo, som vant gull i redaksjonelt design for boken «Røyk – Historier fra en standhaftig kultur». Fotograf Ole Ekker, som vant gull i motekategorien i årets Gullsnitt, vant også gull i Foto-kategorien i Sterk for samme kunde, klesmerket Fades of Indigo.
En annen kampanje som vant adskillige priser denne kvelden var Sykkelkampanjen på vegne av Miljøpakken, som vant et sølv og tre diplom. Det er byrået Uredd som står bak kampanjen.
Nevnes bør også design- og illustrasjonshuset Klipp og Lim, som vant fire diplom denne kvelden.
Konkurransens kundepris, Sterk kunde, gikk i år til busselskapet ATB.