Tidenes kampanje fra Postbanken

Mandag åpner Postbankens nye nettsted og kampanjen for bankens nye boliglånspakke. Den største kampanjen Postbanken noen gang har kjørt, sier informasjonssjef Kristin Paus.




Under mottoet «Smarte lån» vil Postbanken trekke til seg unge i etableringsfasen. Mandag drar Postbanken i gang sin mest omfattende markedsføringskampanje noen sinne.

Selvbetjente lån – Vi vil ikke si hvor mye vi bruker på dette. Men det er den største og mest komplekse kampanjen vi har hatt, sier informasjonssjef Kristin Paus.

Sentralt i kampanjen står nettstedet boliglånspakke.no. På nettstedet kan brukeren selv regne ut kostnadene ved lånet. Primærgruppen er kunder i alderen 20 til 35 år. Tidligere har Postbanken kjørt tung markedsføring der budskapet har vært personlig service på kundesenter. Nå flyttes fokuset til den nye nettportalen.
– Det betyr ikke at vi ikke ønsker folk velkommen i kundesenterne. Vi mener jo at Postbanken har det beste distribusjonsnettet i landet. Men spesielt yngre folk vil gjerne se ting og sette seg inn i det før de oppsøker banken. Her kan de sitte hjemme å teste ut ulike scenarier for lånet. Det blir litt selvbetjening, sier Paus til Kampanje.

De neste to månedene skal nettstedet markedsføres gjennom TV, aviser, magasiner, kino, nettaviser og på busser. Først ut er bussreklamen som vil rulle ut på veiene allerede i løpet av uken. TV-kampanjen blir lagt til den siste delen av kampanjeperioden, mens nett og print vil gå over en lengre periode.

Fordelskort ved flytting Boligmarkedet har vært svært ustabilt den senere tiden og spådommene fra bransjen er ytterligere nedgang. Samtidig varsler bankene nå at renta kan fortsette å stige. Likevel mener ikke Paus det er et galt tidspunkt å starte reklamekampanjen.
– Nei, folk vil alltid trenge et sted å bo. Det er alltid behov for boliglån, sier Paus.

Ved siden av boliglånsportalen starter Postbanken også opp et program med fordelskort til sine kunder. Kortet gir rabatter på tjenester og varer som ofte knyttes til flytting. Blant fordelene kundene får er lavere pris på boligalarmer, hjemmeunderholdning, hvitevarer og flyttetjenester. Fordelskortet skal markedsføres direkte mot kundene gjennom utsendelse av 15.000 DM til kunder i aldersgruppen 20-35 år.

Artikkelen er også publisert hos Kampanje.