Tidsreise med Studio 3

«Graphic design for rainy days» ble lansert 13. april. Den tar for seg grafisk designs historie, fra 1776 - 1994. Den er også en slags oppfølger til fjorårets suksess, «Hyperactivitypography», og blir allerede lagt godt merke til i deler av Europa.

10053 cacec original
10054 52b5f original
10055 b1f3d original
10056 fcf4e original
10057 ababe original
10058 de457 original


Tidligere lagde studentbyrået agendaer for Arctic Paper, men det forandret seg i 2009, da de fikk en brief om å lage en interaktiv bok for grafiske designere og AD'er: Gjør hva dere vil. Det resulterte i en bok kalt Hyperactivitypography. For en smal nerdebok å være, fikk den uventet mye fokus både hjemme i Norge og ute i den store vide verden. Studio 3 vant i år blant annet gull i Grafills konkurranse «Årets vakreste bøker», kategori Lærebok. Forhåpentligvis vil den nye boka være mer tilgjengelig og nå ut til enda flere.

Den nesten 200 sider lange boka presenterer designhistorien gjennom å fortelle oss en enkel historie om Kiddo og bestefaren hans. Guttungen som er på besøk hos besteforeldrene sine på en kjedelig regnværsdag, forviller seg inn på bestefarens kontor. Bestefaren, som også er tidligere grafisk designer står ved en gammel boktrykkemaskin. Og slik begynner tidsreisen.

Boka er spekket med forskjellige oppgaver, spørsmål og tester, og designerne bak boka oppfordrer til at man skal bruke den aktivt, og mener at man først da får mest ut av den.

– Dette ligner jo på en barnebok, men det er sannsynligvis voksne folk som vil få tak i den, og de vil kanskje ha den mer som et samleobjekt. Derfor har vi spart de siste sidene til utklipp, slik at man ikke trenger å ødelegge baksidene, sier grafisk designer og medforfatter Mikael Fløysand.

Boklansering hos ZOOT
Oppmøtet på lanseringen var ifølge gjengen veldig bra.
– Det kom masse folk, og tilbakemeldingene så langt har vært veldig positive. Både fra designere, men også folk uten tilknytning til grafisk design miljøet. Særlig det siste synes vi er kult, det viser at vi har klart å lage en designhistoriebok som er inspirerende og lærerik for folk med og uten tilknytning til fagområdet, sier grafisk designer og medforfatter Moa Nordahl.

Hele boka ligger på nett.