To Magnet-gull til Good Morning

Torsdag gikk Magnet Awards av stabelen, også kjent som NM i employer branding. Good Morning gikk til topps i to kategorier med jobben «Det trojanske ølet».

89295 fcaf9 original
Good Morning vant to Magnet Awards-gull for «Det trojanske ølet».
89296 86397 original
McCann vant sølv for «Jakten på Kjetil Try».

Magnet Awards hedrer de beste arbeidene innen employer branding og rekruttering, og blir delt ut både i Sverige og Norge. I fjor gikk konkurransen under navnet Gulljegeren her til lands. Bak Magnet Awards står Universum og Whydentify, og samarbeidspartnere i Norge i år er DN, Amedia og FINN Jobb.

Fem ulike kategorier

Det ble delt ut gull, sølv, bronse og diplom i fem ulike kategorier: Årets kampanje overfor studenter, årets kampanje overfor erfarne, årets kampanje overfor egne medarbeidere, åpen klasse og årets helhetlige employer branding.

– Vi fikk inn over 40 bidrag i år, fra stat, kommune, bank- og finansbransjen, tjenesteytende sektor, industriforetak, olje & gass, revisjonsbransjen og flere til, forteller primus motor Hans Petter Stub fra Whydentify. – Nivået var til dels skyhøyt, særlig i åpen klasse, der flere av de toneangivende byråene i Norge har hatt en finger med i spillet.

Temperatursensitiv gullvinner

Det var Good Morning som ble den store vinneren i går, med to gull for jobben «Det trojanske ølet».

– Good Morning fikk laget et øl med en temperatursensitiv etikett, som de så ga til konkurrerende byråer som en gave, forteller Stub. – Men det heter jo ikke et trojansk øl for ingenting. Det som tilsynelatende bare var en hyggelig gest ble til en jobbannonse når det ble satt i kjøleskapet. Og sånn fikk Good Morning inn over 50 søknader fra bransjen.

En annen aktør som utmerket seg svært positivt i konkurransen var Nittedal kommune i sin jakt på nyutdannede lærere.

– De har valgt en herlig ekte uttrykksform, som åpenbart har vekket både oppmerksomhet og avlet søknader. I stedet for trendy tapas har de servert hjemmebakst og kakao. Og å stille opp med småbarn som danser og synger på bedriftspresentasjoner er helt herlig, og helt riktig for Nittedal kommune.

MENY og FINN.no

– FINN.no har jobbet godt og systematisk med employer branding fra dag 1, og det er umulig å ikke la seg imponere av både bredden og variasjonen i tiltak de gjør, både internt og eksternt. MENY har gjennomført et imponerende treningsprogram for samtlige 10 000 medarbeidere, med resultater som vises på bunnlinja – noe vi som jobber med HR-relaterte spørsmål er svært glade for å se.

Her er vinnerne i Magnet Awards:

Åpen Klasse

Gull: Good Morning, «Det trojanske ølet»
Sølv: Wilhelmsen
Sølv: McCann, «Jakten på Kjetil Try»
Diplom: RSM
Diplom: Bærum Kommune
Diplom: Skanska

Årets kampanje overfor studenter

Gull: Nittedal kommune
Sølv: Kongsberg Gruppen
Bronse: DNV GL

Årets kampanje overfor erfarne

Gull: Good Morning, «Det trojanske ølet»
Sølv: Vipps
Bronse: Andøy kommune
Diplom: EVRY
Diplom: Skanska
Diplom: RSM

Årets kampanje overfor egne medarbeidere

Gull: MENY
Sølv: Kongsberg Gruppen
Bronse: FINN.no

Årets helhetlige employer branding

Gull: FINN.no
Sølv: EVRY
Bronse: DNV GL


Annonse: