«Tog» er storfavoritt til Cannes

Hydro-filmen kan nå langt i årets mest prestisjefylte reklamekonkurranse. Det mener samstemte reklametopper.

12709 e9461 original

Det ble ikke Gullfisk på reklamefilmen «Tog» for Hydro. I stedet ble det gull og trampeklapp under Gullblyanten tidligere i år.

Og nå er det «big leage» som gjelder. Foran det som kan kalles verdensmesterskap i reklame, Cannes Lions, er det ikke tvil. Størst forventninger knyttes det til «Tog» fra reklamebyrået DDB.
– Min favoritt er ikke noen «bombe». Det var jo ikke uten grunn at en fullstappet sal reiste seg til full applaus under Gullblyanten, minnes Dagmar Kollstrøm (Ernö).

Byråleder Haakon Dahl i Kitchen er enig.
– Jeg har ikke fulgt med på alt som har skjedd med norske filmer internasjonalt, men det er klart at Hydro-filmen fra DDB bør ligge på listen, sier han.

Tror også på Netcom-film Lommeringeren Øystein Halvorsen i Try er like sterk i troen på Hydro-reklamen som sine konkurrenter. Han har selv vunnet bronseløver i Cannes de to siste årene for Lotto-filmene «Klondyke» og «Gamlehjemmet».
– Men jeg mener også at «Lommeringeren» for Netcom kan hevde seg. I Gullblyanten er fokuset på nyskapning, mens i Cannes er det både nyskapende og god reklame som teller. Det tror jeg kan gjøre at «Lommeringeren» kan nå langt, sier Halvorsen som jobber I Try som teksforfatter.

– Minner om forventingene til Ballroom Blitz Administrerende direktør i McCann, Terje Banken, er heller ikke i tvil om hva som er Norges største håp under Cannes-festivalen. Men det har vært norske storfavoritter tidligere, minner han om, som har hatt samme unisone støtte uten å ha nådd helt opp og frem.
– Det er helt klart at Hydro-filmene fra DDB er fantastisk bra filmer. Det er også et poeng at de er basert på en universell innsikt, med få replikker, slik at det er lettere for alle å se det geniale i filmene. De er definitivt de sterkeste kandidatene. Begge filmene er gode men «Tog» er favoritten.

Er det spesielt at det er en så klar favoritt i år?
– Det er nok heller et uttrykk fra at DDB og Thorbjørn og Martin har laget en veldig god film. Alle var nok like samlet i sine forventinger da Ballroom Blitz var med. Den gang fikk den en presseprisen, og nådde kanskje ikke helt opp til forventingene, svarer Banken som har kapret «Tog»-teamet til sitt reklamebyrå.

– Mye å si for reklamebransjen
Dagnar Kollstrøm satt i filmjuryen under fjorårets festival i Cannes. Hun mener DDB-filmen for Hydro kan håpe på mer enn bronse.
– Jeg blir veldig overrsaket hvis den ikke når høyt, og den har alle kvalitetene som kan sende den videre til edlere valører enn bronse.

– Det hadde vært veldig hyggelig om den når langt. En godt resultat har mye å si for norsk reklamebransje. Når det tikker inn meldinger fra internasjonale konkurranser om at norske jobber har gjort det bra så tror jeg det påvirker selvfølelsen for hele bransjen, sier hun.

Artikkelen er også publisert hos Kampanje.

KF tilføyer: Disse står bak «Tog»: Tekstforfatter Torbjørn Kvien Madsen, AD Martin R. Thorsen, konsulent Atle Skageng, prosjektleder Mirka Härkönen, produksjonsselskap Motion Blur, produsent Richard Patterson, regissør Roenberg og filmfotograf Gaute Gunnari. Lyd er skrudd av The Chimney Pot v/ Baard Haugan Ingebretsen mens Ove Kenneth Nilsen sto for klipp. SFX er gjort av svenske Fido mens byråprodusent er Cyril Boije.