Tre norske bransjedamer har shortlistjuryert Cannes Lions

I dag slippes de første shortlistene i årets Cannes Lions, som foregår heldigitalt. Camilla Bjørnhaug fra TRY, Martine Flatlie fra Legevisitt.no og Camilla Halleraker i Starcom har deltatt i årets shortlistjury.

Cannestrio
Fra venstre: Camilla Bjørnhaug, Martine H. Flatlie og Camilla Halleraker.

Bjørnhaug, Flatlie og Halleraker har sammen med andre jurymedlemmer fra 55 land brukt den siste tiden til å jobbe fram kortlistene over de nominerte i Cannes Lions, et arbeid som er ekstra krevende i år siden juryen må gå gjennom arbeid fra de to siste årene, grunnet fjorårets festivalavlysning. 52 prosent av jurymedlemmene i årets shortlistjury er kvinner, og det er første gang at det er høyere andel kvinner enn menn i juryen.

Covid og gaming

Martine Flatlie er tidligere kreativ leder i Good Morning Naug, hun har vært styremedlem i Kreativt Forum og er nå Chief Marketing Officer hos Legevisitt.no. Hun har nettopp avsluttet arbeidet i shortlistjuryen for Brand Experience & Activation Lions.

– Det har vært dritgøy og ganske omfattende, siden vi har juryert bidrag fra de to siste årene, forteller Flatlie.

– To stikkord fra årets juryering: Covid og gaming. Mange av bidragene handler om hvordan merkevarene prøver å nå gamerne som målgruppe og tappe inn i dere univers og livsstil, og selvsagt hvordan merkevarer har håndtert virus og lockdown. Til tross for at det har vært en tid preget av mye alvor var det mange morsomme og lettbente arbeider både i år og i fjor, forteller hun.

– Trodde jeg hadde brukt opp sjansene mine

Camilla Bjørnhaug er mangeårig tekstforfatter i TRY, og hun deltar i Film Lions-juryen for tredje gang, noe som antakeligvis er en slags norsk rekord i Cannes-sammenheng.

– Det var veldig hyggelig å bli spurt om å juryere i Cannes Lions igjen! Jeg satt jo i filmjuryen i både 2012 og 2017, så trodde jeg hadde brukt opp sjansene mine. Selv om jeg denne gangen kun fikk juryere fram til shortlist, syns jeg det har vært veldig givende. Det er interessant å ta et dypdykk i hva som har blitt laget rundt omkring i verden dette merkelige året. På det tidspunktet jeg ble spurt, hadde jeg dessuten rundet både Netflix, HBO, NRK og Prime, så det var veldig kjærkomment å få noe nytt å se på, sier Bjørnhaug.

Hun forteller at mange av årets filmer bærer preg av å blitt produsert under pandemien.

– Og da er det jo interessant å se hvordan enkelte klarer å omfavne situasjonen og begrensningene, og skape en helt ny måte å snakke til målgruppen sin på, avslutter hun.

– Eksepsjonelt godt håndverk

Camilla Halleraker er Managing Director i Starcom, med bakgrunn fra Zentih, Aller Media og nettopp Starcom. Hun har deltatt i årets Media Lions Shortlist Jury og er svært fornøyd med opplevelsen.

– Jeg har sett eksepsjonelt godt håndverk og har blitt inspirert av jobber fra alle verdens hjørner. Jeg har lært mye, og har blitt engasjert, overrasket og rørt. Juryen har sett jobber som kombinerer data og kreativitet på innovativ måte, merkevarer som utgjør en forskjell og merkevarer som utfordrer. Det har vært en glede, slår Halleraker fast.

Det digitale livearrangementet Cannes Lions Live foregår 21.-25. juni. Les mer om årets Cannes Lions på canneslions.com.