Tre norske bronseløver i Radio

Norge har vunnet 3 bronseløver i Radio i årets Cannesfestival. Både Try, Dinamo og SMFB fikk med seg løve hjem. Japan vant kategoriens Grand Prix.

5221 9ba1b original

Av de ti norske radiojobbene som havnet på shortlist, ble tre ytterligere premiert under kveldens utdeling av radiopriser. Og det var tre alvorlige norske bidrag som markerte seg i finalen. Try vant for sin jobb «Brudens tale» for Norsk krisesenterforbund, Dinamo med «Sykehus« for Leger uten grenser og SMFB vant bronse med sin jobb for Norsk flyktningeråd: «Skolegården».

Norsk vs. internasjonalt Tekstforfatter i Try, Lars Joachim Grimstad (foto), satt i årets radiojury. Han mener tre bronseløver er bra, men at Norsk reklamebransje også kan gjøre det bedre.
– Radio er en kategori der Norge bør gjøre det bra. Vi lager relativt sett mye radio, mer enn mange av de andre landene, og vi gjør det jo også bra med ti på shortlist. Nesten alle de andre i juryen kommer fra land som hadde med mye færre bidrag enn det vi hadde, bortsett fra USA og Tyskland. I tillegg har vi riksdekkende kommersielle radiostasjoner som Radio Norge og særlig P4. I Norge er også radio et viktig strategisk medium i større grad enn i andre land, og den gode ideen står i sentrum. Mange andre steder er radio mer eller mindre et «løp og kjøp»-medium.

Grimstad mener det er bra ting som vinner i radio, men at det allikevel ikke er et avskrekkende nivå.
– Radio er en kategori der alle konkurrerer under ganske like vilkår, kontra for eksempel filmkategorien der det er noen ideer du er helt avhengig av å ha veldig mye penger for å gjennomføre. Norge ligger også langt framme på de mer lydbaserte ideene. Vi har gjort mye radio og er kanskje litt lei av den «telefonsamtalen», litt lei av «mann A snakker til mann B» og har heller gjort mer av de minimalistiske produksjonene. Men når du du ser på shortlisten er det veldig få av de jobbene som overlevde, sier han.

Lekker kameraspot Det japanske byrået DENTSU Tokyo vant Grand Prix, med en jobb for Canon EOS Kiss Digital Camera.
– Grand Prix var enstemmig. Det var sendt inn mye fra Japan, og ni av ti jobber derfra var galskap. De gjør så rare ting og er mange ganger helt ute, men plutselig kommer denne ideen som bare er en kjempebra radioide som er veldig godt skrevet og nydelig produsert, sier Grimstad.

Den tilsynelatende evigvarende «Bud Light»-kampanjen vant i år som i fjor gull i konkurransen.

Det ble totalt delt ut 5 gull, 15 sølv og 25 bronse i Radio.

Verdens Sterkeste Mann har produsert samtlige norske bronsespotter.

Klikk på «neste»-pilen i mediespilleren for å høre GP-spotten.

ff0547b8-248f-4f46-bc29-f847598c3769.mp3