Trigger åpner Stockholms-byrå

Men det blir et utviklingsbyrå og ingen blågul-kopi av moderbyrået.

77546 6779e original
Trigger på svensk, fra venstre: Erik Wallin, Viktor Bodelius og Dora Streiffert. Preben Carlsen er til høyre i bildet.

I dag åpner Trigger kontor i Stockholm, men det svenske byrået blir ingen blåkopi av moderbyrået, som startet opp for seks år siden. Ifølge Trigger lanserer i Sverige med en helt ny tilnærming, og Trigger Stockholm skal jobbe med utvikling av virksomheter med hensyn til å posisjonere seg for fremtiden.

– Verden rundt oss endrer seg. Kommunikasjon som vi kjenner det blir marginalisert i fremtiden. Det stiller nye krav til posisjonering, og det har vi tatt innover oss når vi på mange måter etablerer en ny bransje gjennom å starte opp det første utviklingsbyrået i Sverige, sier Preben Carlsen, konsernsjef og grunnlegger av Trigger.

Endrer forretningsmodell

Strategien bygger på innsikten om at kommunikasjonsbransjen, som andre bransjer, er i ferd med å gå gjennom en grunnleggende transformasjon på grunn av digitalisering og ny teknologi.

– Det vi har sett av interne bransjeglidninger mellom reklame, PR, innhold og medierådgivning tilhører gårsdagen. Nå må vi løse reelle problemer for kunder og brukere. Å skape innovative tjenester og løsninger har blitt mer lønnsomt for oppdragsgiverne enn tradisjonell kommunikasjon, og posisjoneringseffekten er dessuten betydelig bedre, sier Carlsen

Trigger har brukt ti måneder på å forberede oppstarten i Sverige. Nyansatt leder for Trigger Stockholm er Dora Streiffert, som har bakgrunn fra arbeid med bærekraft og kommunikasjon. Ifølge byrået skal de jobbe på tvers av kontorene i Oslo og Stockholm for å få mest mulig ut av byråets totale kompetanse.