Try best med brunost

Try vant mai-kåringen i Aftenpostens Best-konkurranse for reklamebyråer.

11248 bf64c original

Tines brunoster falt i smak hos juryen, som begrunnet sitt valg slik: «Dobbeltside-annonsen for Tines brunoster spiller på det mest folkekjære vi har. Bildet har god stoppeffekt og elementene i annonsen balanserer klisjeene i et kjent og kjært konsept på en fin måte.»

Slik er annonseteksten: «Én gang i året glemmer vi nordmenn plutselig alt vi har lært om være nordmenn. Om det å gå stille i gangene, stå med lua i hånda og slå blikket ned når det er flere av oss samlet på samme sted.

Istedenfor tar vi på oss fargerikt bunadstøy, toger ut i gatene og oppfører oss som karnevalsglade brasilianere mens vi roper høyt hurra.

Uansett hvor unorsk vi måtte oppføre oss – 17. mai er noe av det mest typisk norske vi har. Men allerede 18. mai pleier vi å huske at vi vanligvis ikke pleier å hoppe rundt i sekker og løpe så fort vi kan med en potet på skjeen. Og at nybakt brød med brunost på – det smaker egentlig ganske så godt.»

Vinnerteamet består av:
Tekstforfatter: Lars Joachim Grimstad
AD: Egil Pay/Marianne Eskeland
Macdesigner: Terje Johansen
Konsulent: Eivind Moe
Prosjektleder: Cecilie Thue
Foto: Rune Kongsro
Kunde: Puja Agarwal/Christian Mjaaseth

Aftenposten arrangerer i år sin Best-konkurranse for 16. gang. Fagjuryen utpeker en vinner hver måned. Blant disse kårer en folkejury årsvinneren som blir offentliggjort på Gullblyanten.

Månedsvinneren får en gratis helsides annonse som kan benyttes til egenprofilering eller byrået kan velge å gi helsiden til en av sine eksisterende kunder. Årsvinneren får fem helsider i Aftenpostens morgen- eller aftenutgave. Annonseplassen gis samlet til en av vinnerbyråets kunder.