TRY Design lager ny Peer Gynt-identitet

TRY Design skal utvikle ny visuell identitet for Kulturfestivalen Peer Gynt 2022.

PG2022 Aksel Per Olav Ellen 0156x
Kunstnerisk leder i Peer Gynt AS Ellen Horn, regissør Per-Olav Sørensen og hovedrolleinnehaver Peer Gynt i 2022 Aksel Hennie. Foto: Bård Gundersen / Peer Gynt AS

I forrige uke ble det kjent at Aksel Hennie for første gang skal spille hovedrollen når neste års utendørsforestilling av «Peer Gynt på Gålå» går av stabelen. Det blir ikke den eneste store endringen i festivalen. Nå er det nemlig klart at den også får en splitter ny visuell identitet. Oppdraget skal løses av TRY Design.

Leder Tonje Jæger i TRY Design forteller at man er godt i gang med arbeidet som skal lanseres i forkant av neste års festival.

– Dette er et skikkelig prestisjeprosjekt for designerne våre. Skuespillet er ikke bare en del av Norges, men også verdens kulturarv. Ibsens drama på dikt om den livsbejaende, konfliktskye og folkelige gudbrandsdølen spilles på scener over hele kloden. Jeg våger likevel å påstå at den desidert mest storslåtte oppsetningen skjer i majestetiske omgivelser på Gålå, så dette er en oppgave som løses med både stolthet og ærefrykt, sier Jæger.

Framovelent identitet

TRY Design skal også bistå med å utvikle ny merkevarestrategi og nytt merkevarehierarki. Sentralt i identitetsarbeidet blir å finne nye innfallsvinkler og å levendegjøre Peer Gynt-universet for et større publikum.

– Peer Gynt har som mål å utfordre og fornye seg, og tonen og tematikken fra et års produksjon til neste varierer, forteller Rita Støstad, kommunikasjonsansvarlig i Peer Gynt AS. Den nye visuell identiteten skal derfor se fremover og kunne romme mange ulike oppsetninger og opplevelser.

– Den nye visuelle identiteten skal bidra til å lokke både erfarne publikummere, i tillegg til folk som ikke nødvendigvis har et eksisterende forhold til teater, Gålå eller Peer Gynt. Det er mange hensyn å ta, og vi ser frem til TRY Designs løsningsforslag, sier Rita Støstad.

Hun forteller at 2022 blir et veldig spesielt år for alle som jobber med Kulturfestivalen Peer Gynt.

– Forhåpentligvis blir det første korona-frie festival siden 2019. Publikum kommer også til å møte en Peer Gynt i Aksel Hennies tolkning som ingen har sett maken til. Det gjør at jeg allerede nå kan fastslå at neste års Peer Gynt kommer til å bli en storslått opplevelse, sier Støstad.

Peer Gynt Bilde 2x
Teams-lagbilde av TRY Design- og Peer Gynt-teamet. Fra venstre, øverst: Rita Støstad, kommunikasjonsansvarlig, Peer Gynt, Ellen Horn, kunstnerisk leder, Peer Gynt, Livia Sauter, salgsansvarlig, Peer Gynt, Tonje Jæger, designrådgiver, TRY Design, May Brit Støve, administrerende direktør, Peer Gynt, Marie Sandegren, prosjektleder, TRY Design, Andreas Sogn, brand designer, TRY Design, Sindre Annweiler, brand designer, TRY Design, Elisabeth Søråsen, planner, TRY Reklame.