TRY og Forleggerforeningen vinner Sølvmikken for andre måned på rad

Sølvmikken for august er kåret, og den beste radioreklamen i landet er som i juli laget av TRY på vegne av Forleggerforeningen, der Erlend Loe leser SoMe-fjas for å få oss på bedre tanker.

Lamond Moseng
Sølvmikkvinnere: Kenneth Lamond Johansen og Even Moseng.

«Gratulerer! Grattis kompis! Gratinerer! Skræbbis. Gratulatore!» Det kan være veldig hyggelig å få bursdagsmeldinger i sosiale medier, men når du hører andres bursdagsmeldinger opplest på Erlend Loes tørt monotone vis, opplever du akkurat hvor substansløst det hele er. Forleggerforeningen håper da at du gjør som de oppfordrer til, nemlig å gå på lesesommer.no for inspirasjon.

Juryen er entusiastisk: «Vi hadde lyst til å høre mer, og det fikk vi! Dette blir bare morsommere for hver gang. Vi kjenner oss spesielt godt igjen i all tiden vi bruker på å lese gjennom en haug av like gratulasjonsmeldinger på Facebook. Det ble ingen diskusjon, alle var enige om at dette helt klart er en gøy ide, bra gjennomført, tydelig og morsomt! Bra jobba!»

Det kreative teamet fra TRY består av Even Moseng og Kenneth Lamond Johansen, mens produksjonen er gjort av Sagveien Resort. Teamet svarer kort og kontant når vi etterlyser en vinnerkommentar:

– Vi registrerer at juryen nok en gang har truffet en god avgjørelse og ser oss tilfreds med det!

«Matpakke»

0cd8d5212994619d91b1fc4dfe65fdf2.mp3
Last ned

«Bursdag»

Ed043be60a6bb1931cc7f81068687d59.mp3
Last ned

«November Hund»

1830a22cfc433f10ea57e879626c5980.mp3
Last ned

Jakten på en læremester

Andreplassen i august går til Tante Randi med en jobb for Utdanningsetaten i Oslo, en kampanje som består av radiospotter og filmer til sosiale medier, og som formidler behovet for flere læreplasser.

Juryens begrunnelse: «Veldig morsom dramatisering! Her kan både lærling og mentor kjenne seg igjen. Kampanjen vil mest sannsynlig bidra til å bygge stolthet hos målgruppen. Vi tenker at også Star Wars- og Ringenes Herre-fans kommer til å trekke litt ekstra på smilebåndet. En liten svakhet ved spottene var dessverre at det var vanskelig å fange budskapet etter dramatiseringen. Den druknet litt for oss, og kunne med hell vært tydeligere, men ikke nok til å frarøve kampanjen en hederlig 2.plass. Gratulerer!»

Det kreative teamet fra Tante Randi består av Kim Follesøy-Thuen og John Njoki, mens Sagveien Resort har stått for produksjonen.

«Elektriker»

4b6258681d326fd03f761d6cead32107.mp3
Last ned

«Mekaniker»

C8376e1aee7abba8289c3912a0306836.mp3
Last ned

Det gode testament

Tredjeplassen august går til Mvh for Norsk Innsamlingsråd, der viktigheten av å skrive testament understrekes. Det er jo noe man helst unngår å tenke på i det lengste, men en dag kan det være for sent. Vi lar juryen fortelle resten:

«Dette kan ikke ha vært en lett brief. Men veldig bra løst! Spottene er ryddige, effektive og fint skrevet. Og etter å ha lest oss opp litt på kunden uppet det spottene 100 prosent. Vi trekker noen poeng for at avsender faller litt bort, og dermed også målet med kampanjen, men alt i alt får spottene oss til å tenke på viktigheten av å skrive testamente, og konflikter som er lurt å unngå. Det er jo ikke feil det!»

Det er Odd Einar Hennøy i Mvh som er kreatør på jobben, mens produksjonsselskapet er Nr14.

«Jan Johansen»

544bbfb0bbe51d09fd919c0e60601ba4.mp3
Last ned

«Anne Olsen»

A0b41ec86cb5648912d7b3462c782525.mp3
Last ned

Om Sølvmikken

Sølvmikken premierer den beste radioreklamen, en utmerkelse som deles ut av P4, Bauer Media og Kreativt Forum hver måned. Du finner alle Sølvmikken-vinnerne på gullmikken.no.