TRY på Cresta Awards Global Top 50

Cresta Awards har analysert hvilke byråer som er de 50 mest ytelsessterke i verden, og TRY-Huset er med på den urangerte lista som eneste norske.

Marsmarsmars
Med «World Science Festival: We Will Be Martians» av TRY Apt ble du tatt med til Mars, via New York. Jobben vant både gull og bronse i forrige Cresta Awards.

I september i fjor vant TRY-huset (TRY Apt og TRY Reklame) 12 Cresta-priser i metall, fordelt på syv jobber: to gull, tre sølv og syv bronse. Og den solide uttellingen har fått konsekvenser i Crestas nye kåring der de presenterer de 50 mest ytelsessterke byråene i verden (the 50 highest-performing agencies).

USA ligger ikke overraskende på topp i statistikken med syv byråer, mens Storbritannia og United Arab Emirates deler andreplassen med fem byråer hver. Dernest følger Sverige og Japan på en delt tredjeplass med fire byråer, mens Tyskland ligger på fjerde med tre byråer.

The Cresta Top 50 er presentert alfabetisk og urangert, og kåringen er basert på en analyse der byråene har fått poeng basert på de forskjellige valørene av priser i Cresta Awards, fra Grand Prix til shortlist.

– Mange får med seg de aller gjeveste prisene, men vi følte det ville være givende å trekke fram de byråene som konsekvent yter på et høyt kreativt nivå, og hva de sier om kreative trender land for land, sier Cresta-president Alan Page.

– Av resultatet ser vi mange kjente byrånavn og steder, men det er også overraskelser når det gjelder hvem som havnet på lista og de som ikke gjorde det. Det finnes mindre nasjoner med fremragende kjerner av kreativ fortreffelighet som yter langt over det man kanskje skulle tro. På samme måte finnes det store nasjoner som godt kunne gjøre mer for å skinne enda sterkere på verdens scene.

Se hele listen på cresta-awards.com.