TRY på topp i svært jevnt Gullblyanten-år

Fordelinger av priser under Gullblyanten 2019 kan tyde på at den kreative konkurransedyktigheten er sterkere enn noensinne blant norske byråer i toppsjiktet. Ti av 14 premierte byråer vant gull under prisutdelingen fredag kveld på Clarion Hotel The Hub, mens hele fem byråer vant to gull hver.

96224 d9d6c original
Gull i Aktivering: «Stjel våre ansatte» for McDonald's av NORD DDB. Foto: Tor Lie
96225 8babf original
Gull i Audio til SMFB for «Sov Godt» for IKEA. Foto: Tor Lie
96226 e54ef original
Gull i Film til «Influencer» for KLP av Anorak. Foto: Tor Lie
96227 eccd1 original
Gull i Håndverk til Anorak for Vipps-filmen «Gjør papirfakturaen utrydningstruet». Foto: Tor Lie
96228 d8c78 original
Gull i Effekt til Per Høj for for caset «Smash!-reisen: Kreativ kommunikasjon som strategisk virkemiddel». Foto: Tor Lie
96229 1ce42 original
Gullet i Identitetsdesign gikk til Bleed for Avo Consulting. Foto: Tor Lie
96230 cb2a6 original
Gull i Ikke-kommersiell ble vunnet av TRY for «422 Livsviktige Facebookfilmer» for Røde Kors. Foto: Tor Lie
96231 71dfc original
Gull i Integrert ble vunnet av TRY for DNB-filmen «Who Run The World». Foto: Tor Lie
96232 c2335 original
Gullet i Onlinefilm gikk til Morgenstern for FINN-filmen «Granka! Granka! Granka!. Foto: Tor Lie
96233 e0122 original
Meghan Beaton i ANTI Bergen tok i mot prisen for pakningsdesignet til Lars Tornøe og merkevaren Scoop. Foto: Tor Lie
96234 7d092 original
«Det skal godt gjøres å bare spise én» av Per Høj for Orkla Confectionary & Snacks vant gull i PR. Foto: Tor Lie
96235 bec1a original
Gull i Print til Morgenstern for «FINNkea». Foto: Tor Lie
96236 42125 original
«Stjel våre ansatte» av NORD DDB vant gull i Produkter eller tjenester. Foto: Tor Lie
96237 e3c83 original
«Sjetil Bestemmer» av POL vant Gull i Stunt / Event / Omgivelser. Foto: Tor Lie
96238 c7726 original
«Vaselevering» av We Are Live for Foodora vant gull i Utendørs. Foto: Tor Lie

Den snaut fem timer lange prisutdelingen i Gullblyanten 2019 foregikk fredag kveld i festsalen på Clarion Hotel The Hub i Oslo sentrum. Det ble delt ut 62 priser til det ypperste som er laget innen norske reklame og design det siste året, i tillegg til Kreativt Forums Ærespris, Kreativt Forums Kundepris, student-prisene, Amedia Markeds Tett På, samt Gullmikken og Årets Radiobyrå fra P4 og Bauer Media. Grand Prix ble ikke delt ut i år.

Smash!, Lotto, FINN, McDonald’s og DNB

Flere merkevarer ble grundig premiert for sin kommunikasjon fredag kveld: FINN.no vant seks priser, med et gull til «FINNkea» i Print, gull til «Granka! Granka! Granka!» i Onlinefilm og sølv til «Kjøp brukt. Eller ingenting» i Integrert. «Kjøp brukt. Eller ingenting» vant også diplomer i både Film og Håndverk, mens «Blir vanskelig å komme tilbake på jobb etter den der» vant diplom i Onlinefilm. Samtlige jobber er laget av Morgenstern.

Det har haglet med priser til DNB i Gullblyanten det siste tiåret, og 2019 var intet unntak: den Beyoncé-influerte filmen «Who Run the World», en del av investeringsprosjektet #huninvesterer av TRY, vant gull i Integrert, Sølv i PR og diplom i Aktivering. Jobben «Kapitalgapet», også en del av #huninvesterer, vant to sølv i Print, og dermed er #huninvesterer den mestvinnende satsingen i årets Gullblyanten. I tillegg vant «Ringvirkninger», laget av POL, sølv i Effekt.

Den mestvinnende enkeltjobben i antall priser var Smash!-jobben «Det skal godt gjøres å bare spise én» av Per Høj for Orkla Confectionary & Snacks. Den vant gull i PR, sølv i Integrert, diplom i Film og diplom i Håndverk. Smash! vant i tillegg gull i den nye kategorien Effekt for caset «Smash!-reisen: Kreativ kommunikasjon som strategisk virkemiddel».

Den mestvinnende annonsøren ble Norsk Tipping, som mottok hele syv priser: Lotto-filmen og stuntet «Sjetil Bestemmer» av POL vant Gull i Stunt / Event / Omgivelser, sølv i Film og sølv i Utendørs, mens «Ringevikar på Hamar» av samme byrå vant sølv i både Digitalt og i Aktivering, samt diplom i Audio. Norsk Tipping vant også diplom for TRY-jobben «Bruktbilflax» i Produkter eller tjenester.

En annen storvinner var McDonald’s-jobben «Stjel våre ansatte» av NORD DDB, som vant gull både i Aktivering og i Produkter eller tjenester, samt et diplom i Digitalt. «Stjel våre ansatte» vant også den gjeve spesialprisen Brings DM-pris.

Øvrige gull

Disse jobbene vant også gull fredag kveld: Filmen «Influencer» av Anorak for KLP vant i Film, kampanjen «422 Livsviktige Facebookfilmer» av TRY for Røde Kors i Ikke-kommersiell, ANTIs pakningsdesign for designer Lars Tornøe og merkevaren Scoop i Pakningsdesign, Anoraks film «Gjør papirfakturaen utrydningstruet» for Vipps i Håndverk, «Vaselevering» av We Are Live for Foodora i Utendørs, kampanjen «Sov Godt» for IKEA av SMFB i Audio, mens gull i Identitetsdesign ble vunnet av Bleed for Avo Consulting.

Øvrige sølv

Disse jobbene vant også sølv i Gullblyanten: Kitchen / New Work vant to sølv for «Gjenbruksleken» for Fretex i Aktivering og i Onlinefilm. Anorak og Amnesty International for #signaturkolleksjonen i Ikke-kommersiell. Try for «Money back on the Skætt» for Skatteetaten i Ikke-kommersiell, Anorak og Vipps for «Like teit overalt» i Film, ANTI og Visit Bergen for «Visit Bergen Identitet» i Identitet, SMFB og TINE for «The Jarlsberg Toastie Instagram Campaign» i Håndverk, TRY og KK for «The Cancer Cover» i Stunt / Event / Omgivelse, POL og Kondomeriet for «Kondomeriet 30 år» i Effekt, Anorak og TV 2 Sumo for «Parmidda’» i Audio.

Øvrige diplomer

Disse jobbene vant også diplom i Gullblyanten: We Are Live og Stiftelsen Organdonasjon for «Legg hjertet under treet i år» i Ikke-kommersiell, Creuna for Oslo kommune med «Én samlende identitet for hele Oslo» i Identitet, TRY for KK med «The Cancer Cover» i Print, to diplomer til POL for PWC med «Se helheten i detaljene» i Håndverk og i Onlinefilm, T/A POL for Peppes Pizza med «Algoritmelotteriet» i Sosiale medier, SMFB for Obs med «Smarte ting å si til bunadspolitiet» i PR, TRY med «Smarthus (Open Door)» for Rema 1000 i Effekt, Anorak for Komplett med to diplomer for «Sånn føles det» i Film og Håndverk, Både Og AS for Blåkläder med «Det tøffeste arbeidstøyet på markedet, også for damer» i Audio, Kitchen/ NewWork for Burger King med «Whopper Hack» i Sosiale medier, Anorak for Amnesty International med «This is illegal» i Ikke-kommersiell, Anorak for Amnesty International med «The distress signal» i Effekt, Neue Design Studio for Dr.Greve / Orkla med «En renere linje» i Pakningsdesign, ANTI AS for ANTI AS med «nstrumental» i Identitet og SMFB for Ruter med «Oslosommer» i Stunt / Event / Omgivelser.

Prisfordeling:

TRY: 2 gull, 5 sølv, 4 diplomer
Anorak: 2 gull, 4 sølv, 4 diplomer
Morgenstern: 2 gull, 1 sølv, 3 diplomer
Per Høj: 2 gull, 1 sølv, 2 diplomer
Nord DDB: 2 gull, 1 diplom (+ Brings DM-pris)
POL: 1 gull, 6 sølv, 4 diplomer
SMFB: 1 gull, 1 sølv, 2 diplom
Anti: 1 gull, 1 sølv, 1 diplom
We Are Live: 1 gull, 1 diplom
Bleed: 1 gull
Kitchen/New Work: 2 sølv, 1 diplom
Både Og: 1 diplom
Neue Design Studio: 1 diplom
Creuna: 1 diplom

Det ble delt ut 15 gull, 21 sølv og 26 diplomer i hovedkonkurransen i Gullblyanten 2019. Alle vinnerne blir å se på gullblyanten.no innen kort tid. Les om flere vinnere fra Gullblyanten 2019 her: Kreativt Forums Ærespris, Gullmikken og Årets Radiobyrå, Tett På, Student-priser, Brings DM-pris og Kreativt Forums Kundepris.


Annonse: