TRY, POL, Anorak og Tante Randi i teten på Gulltaggens shortlist

INMAs konkurranse Gulltaggen Award, som kårer de beste jobbene som har utmerket seg innen kreativ bruk av teknologi og digitale flater, har nå årets kortliste klar. Totalt 76 bidrag fra 28 ulike bedrifter er på listen. Hvem som når helt til topps offentliggjøres på prisutdelingen den 15. juni på Høymagasinet i Oslo.

Ærespris til TRY APT Gulltaggen 2022 jpg
Fra Gulltaggens prisutdeling i 2019 hvor TRY APT mottar Æresprisen på scenen.

– Endelig kan vi ha en ordentlig prisutdeling igjen – og ikke minst gjøre skikkelig stas på årets vinnere, sier daglig leder i INMA, Camilla Grund.

I årets Gulltaggen Award konkurreres det i ni ulike kategorier, fordelt på fire ulike fagdisipliner. De sistnevnte er Innholdsmarkedsføring, Reklame og Kommunikasjon, Design og Teknologi, og Mediestrategi. Fire fagjuryer og jurygeneral Marita Viken fra byrået Unfold i spissen har jobbet med juryeringen som nå har kommet frem til shortlist.

– Det var en glede å få med meg alle diskusjoner rundt arbeider i de fire fagdisiplinene i årets jury. De faglige diskusjonene var gode, og det var inspirerende å få et innblikk hva som beveger seg i andre deler av bransjen enn den jeg sitter i hver dag. Det er jo sammensetningen av teknologi, innholdsmarkedsføring, mediestrategi og reklame som virkelig fører til de gode helhetlige casene, sier jurygeneral Marita Viken.

Marita Viken Unfold
Marita Viken fra Unfold er jurygeneral for årets utgave av Gulltaggen.

Fagdisipliner og kategorier

Det er TRY som har flest antall bidrag på shortlist, med hele 12 bidrag. Deretter følger POL med ni bidrag, tett etterfulgt av Anorak NoA med åtte bidrag, og Tante Randi reklamebyrå med 7 bidrag. Totalt 28 bedrifter er å finne på årets shortlist.

Det er det er 21 bidrag på shortlist innen fagdisiplinen Mediestrategi, både Innholdsmarkedsføring, og Design og Teknologi har 20 bidrag hver på shortlist, mens innen Reklame og Kommunikasjon har 15 bidrag.

Innen Innholdsmarkedsføring konkurreres det i to kategorier, Beste innholdsmarkedsføring og Beste influencer markedsføring. I denne fagdisiplinen er TRY representert med fem arbeider, mens Los & Co er representert med tre.

Fagdisiplinen Mediestrategi består av kategoriene Kanal og Kampanje hvor WAL, Carat, Gjensidige Forsikring, POL, Tante Randi reklamebyrå og TRY er alle representert med to bidrag hver.

Innen fagdisiplinen Reklame og Kommunikasjon konkurreres det også i to kategorier: Enkeltarbeid og Integrert kampanje. Her er Anorak NoA representert med totalt fire bidrag, mens POL er representert med tre, og Tante Randi reklamebyrå to bidrag.

I fagdisiplinen Design og Teknologi finner vi tre kategorier: Produkt og tjeneste, Nettsider, samt Digital opplevelse. I denne fagdisiplinen er TRY representert fire ganger, og POL tre.

– Shortlisten består av svært ulike jobber både for store etablerte merkevarer, og mindre aktører. Jeg håper jobbene vil være til inspirasjon for resten av bransjen. Det er gledelig å se at det kommer inn flere jobber i fagdisiplinen Design og Teknologi, og vi ser at nye aktører også entrer konkurransen. Men her er det fortsatt rom for flere jobber, og vi vet at det lages mye bra produkter og tjenester der ute, sier jurygeneral Marita Viken.

Last ned hele shortlisten her (ordnet alfabetisk).

Årets nyskapning og Young Lions Digital

Nytt av året er kategorien Årets nyskapning, hvor juryen nominerer ett arbeid fra hver kategori som kan vinne spesialprisen Årets nyskapning. Kriteriet for nominasjon er at arbeidet inspirerer og begeistrer, og som viser/demonstrerer hvilke kreative muligheter som er finnes. Hvilke arbeider som er nominert til Årets nyskapning vil bli offentliggjort mandag 23. mai. I tillegg har Gulltaggen spesial-kategorien Cannes Young Lions Digital, hvor Sollin Sæle og Per Berge Moe vant den nasjonale konkurransen om å få representere Norge i Young Lions Competitions i kategorien Digital senere i mai.

Camilla Grund INMA
Har shortlist klar: INMA-leder Camilla Grund har finalelagene klare.

INMA-leder Camilla Grund er også svært tilfreds med konkurransen – så langt.

– Å evne å bruke teknologi og digitale flater på en kreativ måte når rammebetingelsene endrer seg i et tempo som det gjør i dette universet er heidundranes bra, og etter min mening viser det en spesiell evne til å være fremover lent og modig. Så gratulerer i massevis til ALLE på shortlist – og en ekstra jubeldans for dere på denne listen akkurat i år – som har klart å lage eksemplarisk håndverk fra hjemmekontoret og i en nedstengt tid. Dere alle fortjener en skikkelig hyllest, og vi gleder oss til å feire sammen med dere på prisutdelingen!, sier daglig leder Camilla Grund.