TRY vinner juni-Sølvfisken med film for Norsk Tipping

Det er mye verden ikke vet om norsk idrett, og det var utgangspunktet i en ny kampanje for Norsk Tipping som har vunnet Sølvfisken for juni.

Haaland

I kampanjen følger vi fire briter som i likhet med resten av verden har fått med seg hvordan Erling Braut Haaland har terrorisert forsvar i hele Europa de siste årene, og hvordan Ødegaard og King har satt solide avtrykk i både Spania og England – men som kanskje ikke helt har fått med seg alle detaljer.

– Vi håper dette kan vekke stolthet i fotballinteresserte nordmenn mellom slagene i sommer. Erling ga filmen en tommel opp mellom klesbyttene sine på Instagram her om dagen, og vi liker at Erling liker, sa Jonas Grønnern da kampanjen ble lansert i juni. Grønnern sammen med Mads Rolland Krogh, Sebastian Rasch og Lars-Kristian Harveg utgjør den kreative kvartetten bak kampanjen.

Filmene er regissert av Harald Zwart og produsert av Nina Lorentzenfra Motion Blur.

Sølvfiskens jurybegrunnelse lyder som følger:

«Med filmen A place up north sikrer Norsk Tipping seg soleklart, velfortjent og enstemmig sølvfisken for juni. Gjennom en samtale mellom engelske pubgjester får vi høre en svært overbevisende, men fullstendig feil historie om Haaland – dette fascinerende stedet i nord der alle menneskene er helt like. Det er herlig å se de troverdige karakteren som sammen med den presise dialogen driver filmen fremover. Scenene fra det stereotypiske Norge balanserer verdens uvitenhet om norsk fotball (og norsk idrett) uten at det blir banalt eller for klisjéfylt. Filmen lander fjellstøtt når sluttbudskap og avsender avsløres. Dette er godt håndverk i alle ledd og reklame som vi nordmenn elsker! Samtidig vil utlendinger også kunne trekke på smilebåndet og kjenne seg igjen.»