TRY vinner Sølvfisken med ti år gammelt Bremykt-konsept

Bremykt-filmen «Smørbukkene» fra 2017 var et gjensyn med et konsept som ble lansert allerede i 2012. Nå har den «nye» filmen vunnet Sølvfisken for juni 2022.

Smørbukkene

Konseptet med den skrønende bestemoren som smører litt ekstra tjukt på for å overbevise barnebarna om hvordan Bremykt ble til, ble lansert i 2012, og den vant Sølvfisken i februar 2013.

Filmen fikk to oppfølgere i 2017, og den ene av disse, «Smørbukkene», har nå blitt kåret til den beste reklamefilmen på tv i juni.

Det er TRY reklamebyrå med det kreative teamet Karin Lund og Øystein Halvorsen som står bak alle filmene, og det er Fantefilm med regissør Ole Martin Hafsmo og produsent Tor Markus Iden som står for produksjonen (med regi-hjelp fra Roar Uthaug på kjøkken-scenen). Konsulent Yngve Holtberget og prosjektleder Anja Sandberg Nordbø utgjør det øvrige teamet fra TRY.

Da kategorisjef margarin i Fjordland, Karen Marie Lange, uttalte seg i forbindelse med lanseringen av filmene, holdt hun seg til oppskriften:

– Bremykt er enkelt og greit satt sammen av to ting: ekte meierismør og rapsolje. Denne enkle oppskriften sørger for en unik smak og en smøremyk konsistens som har gjort margarinet til en folkefavoritt, sa hun den gang. Det er sikkert like sant nå.

Se filmen her.

Sølvfisken-juryen sier følgende i sin begrunnelse: «En veldig bra revitalisering av et allerede godt konsept, kommunisert på en smart og underholdende måte. Konseptsetningen funker veldig godt, den lar seg dramatisere på og har høy relevans til produktet. Godt tenkt og godt fortalt!»