Try/Apt skapte bloggsnakkis
Papirannonsen «Test drive in a print ad» for Volkswagen, der du kan bruke iPhone til å «prøvekjøre» bilens tekniske finesser, har skapt betydelig buzz på reklameblogger over hele verden.
Visst var målet til teamet i Try/Apt å utfordre den tradisjonelle annonsen og gjøre noe helt nytt da de sørget for verdens første prøvekjøring i en printannonse. Men at kampanjen skulle skape såpass mye prat på internasjonale bransjesider, bilsider og reklameblogger, var de etter eget sigende ikke forberedt på. Jobben består av en fire siders annonse som testbane for en Volkswagen-bil ved hjelp av «augmented reality»-funksjonen i en iPhone.
Smittsom. Den virale spredningen av jobben har vært formidabel, til tross for at byrået ikke sto for spredningen selv. Over 1500 twittermeldinger omhandler app-annonsen, og presentasjonsvideoen hadde allerede etter noen dager over 30.000 visninger på YouTube.
– En annonse som oppfordrer til nedlasting av en app krever selvsagt mer av leserne enn de er vant til. Tanken var likevel at denne lille innovasjonen ville begeistre den delen av målgruppen som tar seg bryet. Resten ville uansett registrere at Volkswagen beviser sin posisjon som best på ny teknologi og innovasjon ved å presentere en liten innovasjon i seg selv, sier Petter Bryde, kreativ leder i Try.
– Og nå har den jo fått et helt nytt nedslagsfelt gjennom viral spredning, sier AD i Apt, Markus Lind.
Konsulent Morten Polmar innrømmer at han er en smule lei av innovative kreatører etter en periode med daglige masetelefoner til App store, som skapte litt trøbbel med sen godkjennelse av app'en i oppstarten av kampanjen.
I mediespillervinduet ser du screenshots fra 28 forskjellige omtaler av jobben.
Se presentasjon av jobben her.
Team fra Try/Apt
AD: Thorbjørn Ruud, Markus Lind og Lars Kristian Harveg
Tekstforfatter: Petter Bryde, Eva Sannum og Jonas Grønnern
MacDesignere:Thomas Bråten og Ole Jakob Skattum
Prosjektleder: Cathrine Wennersten
Konsulent: Morten Polmar og Ole Hustad.